SAS splittes op i tre nationale selskaber

SAS' bestyrelse har besluttet at dele SAS op i tre nationale selskaber i Danmark, Norge og Sverige og yderligere et særskilt selskab til interkontinental trafik. Det oplyste det svenske nyhedsbureau TT sidst på aftenen tirsdag efter et langvarigt bestyrelsesmøde i SAS.

SAS splittes op i tre nationale selskaber - 1
Det er omkostningerne i SAS, der skal ned, mener analytikerne. Den seneste tid har bl.a. stewardesserne været under pres for at acceptere lønforringelser. Foto: Christian Als Fold sammen
Læs mere
Bestyrelsen ville ikke kommentere beslutningen, men henviste til, at der bliver udsendt en fondsbørsmeddelelse onsdag morgen klokken 7.

Yderligere holder SAS pressemøde senere onsdag formiddag.

Der var efter bestyrelsesmødet endnu ikke indgået overenskomstaftaler for piloterne og for det danske kabinepersonale.

Efter mødet ville SAS ikke forholde sig til det endelige tilbud, som piloterne afleverede kort før mødet, ligesom det endnu var uklart, hvordan det danske kabinepersonale står.

Tilbuddet fra piloterne kan spare SAS for op imod en milliard kroner, men på de afgørende spørgsmål om piloternes ansættelse, har de ikke flyttet sig væsentligt. De modsætter sig ikke den planlagte opsplitning af SAS i nationale selskaber, men de vil - som hidtil og som den eneste personalegruppe i SAS - fortsat være ansat som en samlet tværskandinavisk gruppe.

Hvis piloterne ender med at blive ansat på separate aftaler, kan de ende i samme situation som kabinepersonalet, hvor forskellige lønniveauer landene imellem har spillet de ansatte ud imod

hinanden.

Det svenske kabinepersonale skrev tirsdag aften under på en toårig overenskomst. Aftalen giver ifølge SAS' beregninger 423 millioner svenske kroner i besparelser. Den indeholder en fastfrysning af

lønningerne i to år, en treprocents nedsættelse af visse tillæg og mulighed for, at de ansatte skal arbejde op til 30 procent længere tid i luften.

Ifølge SAS' sverigeschef, Anders Ehrling, lever aftalen op til flyselskabets sparekrav. For personalet har aftalen været svær at acceptere.

- Den betyder, at vi skal flyve betydeligt mere, end man gør i noget andet svensk selskab. Det har vi haft svært ved at sluge, men forhåbentlig bliver det ikke nødvendigt at udnytte kvoten fuldt ud, sagde formanden for det svenske kabinepersonale, Leif Nicklagård til TT.

Om SAS har opnået de ønskede besparelser samlet set, står endnu uklart, og dermed er det ikke klart, om der skal yderligere sparetiltag til - som for eksempel fyringer eller rutelukninger.

/ritzau/