SAS splittes op i fire

Jørgen Lindegaards planer om at dele SAS op i fire selskaber vil give SAS nye muligheder og problemer.

Læs mere
Fold sammen
Danmark får igen sit eget nationale flyselskab. SAS har besluttet at opsplitte flyflåden i nationale selskaber, og også at gøre en række serviceselskaber til selvstændige enheder. Det skal øge dynamikken og konkurrencen internt i SAS, men stiller store krav til koordinationen, hvis det ikke skal føre til spild.

SAS' bestyrelse vedtog i går, at selskabet Scandinavian Airlines - der står for flyvningen under SAS' eget navn og under det nye Snowflake - skal splittes op i fire selvstændige selskaber. Et for hvert land og et fælles, der skal håndtere de interkontinentale ruter.

Koncernchef Jørgen Lindegaard begrunder beslutningen med, at SAS' administration i dag er alt for kompleks, sammenlignet med for eksempel Maersk Airs og Sterlings.

»Vi er ekstremt komplekse, fordi vi har gjort alting gange tre. Vi har administration i Stockholm, København og Oslo. Og på toppen af det har vi koordination i Stockholm. Vi har aldrig nogensinde udnyttet stordriftsfordele, fordi vi aldrig har haft mulighed for det med 39 fagforeninger, 39 kollektivaftaler, tre forskellige skattelovgivninger og så videre,« siger han.

Svækker fagforeninger
Aktieanalytiker Brian Børsting fra Jyske Bank ser dog også et andet motiv.

»En opsplitning i mindre enheder vil også svække fagforeningernes magt. Det er selvfølgelig en sidegevinst, som ledelsen gerne tager med i øjeblikket,« siger han.

Jørgen Lindegaard fremhæver i stedet, at samarbejdet bliver enklere.

»Det er langt mere enkelt for ledelsen i hvert af de tre lande at etablere et godt og frugtbart samarbejde med de faglige organisationer. Det giver nærhed til markedet og til medarbejderne og mulighed for langt mere enkle aftalestrukturer til de faglige organisationer,« lyder hans udlægning. Også serviceselskaberne SAS Ground Services, SAS Technical Services, SAS Trading og Shared Services bliver gjort til selvstændige juridiske enheder. Alle de nye selskaber får egen bestyrelse med medarbejderrepræsentanter.

Alle selskaberne vil stadig være ejet af moderselskabet SAS Group i Stockholm, som fortsat vil være børsnoteret i alle tre skandinaviske hovedstæder.

Opsplitningen kan gøre SAS mere effektiv, mener Brian Børsting. Men den kræver også styring fra den centrale ledelse. Man skal undgå, at et fly for eksempel står ubenyttet hen i det svenske selskab, mens det mangler i det danske.

Den nye struktur betyder ikke kun flere selskaber. I Norge skal SAS lægges sammen med det noget mere lønsomme Braathens, der er kendt for at lønne væsentligt dårligere end SAS. Den fusion skal derfor også indgå i forhandlingerne med de SAS-ansatte.

Jørgen Lindegaard forventer, at de tre selskaber kan blive klar i løbet af i år.