SAS er tæt på redning

Troen på, at det kriseramte SAS vil overleve, var sent i aftes større end længe.

SAS er tæt på redning - 1
Det er omkostningerne i SAS, der skal ned, mener analytikerne. Den seneste tid har bl.a. stewardesserne været under pres for at acceptere lønforringelser. Foto: Christian Als
Læs mere
Fold sammen
I et sidste desperat forsøg på at skabe en fælles fremtid for SAS kom de danske kabineansatte, piloterne samt SAS-ledelsen sent i går aftes hinanden i møde.

Helt uhørt fortsatte de højdramatiske forhandlinger om nye overenskomster for danske kabineansatte og piloter, efter at man havde påbegyndt det ekstraordinære bestyrelsesmøde, som ellers på baggrund af resultaterne fra forhandlingerne skulle afgøre selskabets fremtid.

Dermed er den hæderkronede luftfartskoncern og en af Skandinaviens største arbejdspladser tættere på overlevelse end længe under de seneste mange ugers forhandlinger om nye overenskomster for de godt 30.000 ansatte. I aftes manglede der dog at blive høvlet de sidste knaster bort.

Aftalerne betyder, at medarbejderne fremover skal arbejde væsentligt mere for en markant lavere løn. Til gengæld sikrer de en fremtid for SAS og kan beholde deres job.

Ifølge det oprindelige udspil fra SAS-ledelsen skal piloterne og de kabineansatte bidrage med over halvdelen af de sidste to mia. svenske kr. i den gigantiske spareplan kaldet Turnaround 2005, der i alt skal levere besparelser for mindst 14 mia. svenske kr. ud af en samlet omsætning på 47 mia. kr.

Det sidste forsøg på at nå frem til nye overenskomstaftaler sker i en erkendelse af, at rene skrækscenarier tegner sig som alternative løsninger for flykoncernen og de ansatte. Alternative planer, der indebærer massive rutelukninger, deciderede lukninger af hele selskaber samt afskedigelser af op mod 15.000 ansatte.sdo@berlingske.dk

mcr@berlingske.dk

jrk@berlingske.dkBusiness side 4-5Følg den seneste udvikling i SAS på www.berlingske.dk