SAS anker kartelbøden fra EU

SAS anker EU-kommissionens bøde på 291 millioner kroner for ulovligt kartelsamarbejde med Maersk Air og håber at få sat bøden ned med et tocifret millionbeløb.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Anken var en af SAS-bestyrelsens sidste handlinger, før den trådte tilbage mandag som følge af den kritik, der blev rejst i granskningsgruppens rapport.

Hvis SAS' bestyrelse ikke havde været så passiv, efter at EU-kommissionen havde gennemrodet SAS i juni 2000, kunne de ansvarlige for den ulovlige aftale mellem SAS og Maersk være blevet fundet langt hurtigere, end det blev tilfældet.

Det slog formanden for de tre granskningsmænd, højesteretsdommer Johan Munck, Sverige, klart på et pressemøde i Stockholm mandag.

Gruppen fandt dog ikke beviser på, at bestyrelsen for SAS kendte til de ulovlige aftaler mellem SAS og Maersk Air.

De tre eksperter mener dog, at alene den kendsgerning, at det selskab, de var bestyrelse for, var blevet udsat for en handling, som de sammenligner med en ransagning af politi eller anklagemyndighed, burde have alarmeret bestyrelsen.

»Den naturlige reaktion for en bestyrelse i en sådan situation er at stille den administrerende direktør op ad væggen og bore i de mistanker, som foranledigede myndighedernes handlinger. Bestyrelsen kan ikke siges at have gjort dette,« sagde Johan Munck.

Gruppen kritiserede også, at bøden ikke var blevet anket og anser det for realistisk, at SAS med en anke kan begrænse dens størrelse med et tocifret millionbeløb.

SAS' koncernchef, Jørgen Lindegaard, erkender, at SAS står i en »ubehagelig« situation.

Bestyrelsen trak sig lige midt i en svær situation for den internationale flytrafik efter terroraktionen i USA.

»Situationen er ubehagelig for SAS i og med, at vi har mange opgaver, vi skal løse. Vi kommer til at mangel kontinuitet, viden og erfaring, som den samlede bestyrelse har. Det vigtige er, at vores medarbejdere forstår, at nok er det er vanskeligt for SAS, men selskabets fremtid afgøres af dem,« siger Jørgen Lindegaard, der giver dette billede af situationen:

»Hvis man sidder med et søm hamret gennem hånden, giver det umiddelbar lindring, når sømmet bliver trukket ud, men hullet er der stadig.«

Jørgen Lindegaard afviser at gå ind i spekulationer om, hvorvidt SAS vil være nødt til at komme med endnu en nedjustering efter terroraktionen mod USA og deraf følgende afmatning i flytrafikken.

Granskningsgruppen, der blev nedsat af SAS' bestyrelse 8. august, havde højesteretsdommer Johan Munck fra Sverige som formand og bestod desuden af advokat Jørgen B. Elmer fra Danmark og advokat Gudmund Knudsen fra Norge.

Deres opgave var at undersøge SAS-bestyrelsens rolle i kartelsagen, som endte med, at EU-kommissionen i juli i år gav SAS og Maersk Air bøder på henholdsvis 291 mio. kroner og 97 mio. kroner.

Sagen kostede vicekoncernchef Vagn Sørensen jobbet i SAS, og nu skal selskabet have ny bestyrelse. Det sker på en ekstraordinær generalforsamling formentlig i løbet af et par måneder. De seks afgående bestyrelsesmedlemmer er Harald Norvik og Bjørn Eidem, Norge, Bo Berggren og Urban Jansson, Sverige, samt Anders Eldrup og Erik Sørensen, Danmark.

Anders Eldrup, der er den danske stats repræsentant, får ikke lov at genopstille.

Trafikminister Jacob Buksti (S) møder med to friske kandidater, når SAS holder generalforsamling.

Formandsposten går på skift mellem de skandinaviske lande, og for tiden er det Norges tur til at have posten. Det bliver der ikke lavet om på, men Harald Norvik meddelte mandag, at han ikke genopstiller.

Ritzau