SAS advarer midt i højspændte forhandlinger: Pilotstrejke truer selskabet på livet

SAS sender en presbold til sine piloter, netop som parterne har sat sig tilbage ved forhandlingsbordet i Stockholm. »Selskabets overlevelse er på spil,« advarer luftfartsselskabet.

Tusindvis af SAS-fly har stået på jorden, siden pilotstrejken brød ud i begyndelsen af juli. Det har betydet, at næsten 3000 passagerer er blevet påvirket. Johan Nilsson/TT/Ritzau Scanpix

SAS og selskabets pilotforeninger har netop sat sig ved forhandlingsbordet i Stockholm for at finde en løsning på den konflikt, der har betydet, at piloterne har strejket siden 4. juli.

Ifølge SAS har strejken indtil videre betydet, at 2550 fly er blevet aflyst, og at 270.000 passagerer er ramt.

Samtidig meddeleler SAS, at strejken hidtil har kostet selskabet 7-900 millioner kroner.

På vej ind i forhandlingerne sender SAS en gevaldig presbold til sine piloter:

Hvis ikke pilotstrejken afbrydes, kan det får meget alvorlige konsekvenser, lyder det.

»Selskabets overlevelse er på spil,« skriver SAS-topchef Anko van der Werff i en pressemeddelelse.

Truer finansiering

SAS er i forvejen hårdt ramt på økonomien, og tidligere på året fremlagde ledelsen en plan kaldet SAS Forward, der skulle rette op på finanserne.

En del af SAS Forward-planen handler om at spare penge, mens en anden del handler om at få tilført milliarder af kroner fra investorer.

SAS skriver i sin pressemeddelelse torsdag, at der pågår forhandlinger med nye investorer, men at pilotstrejken risikerer at stikke en kæp i hjulet.

»En fortsættelse af pilotstrejken bringer selskabets muligheder for at opnå finansiering i fare. I så fald bliver selskabet nødt til at overveje at sælge værdifulde strategiske aktiver, hvilket radikalt vil formindske selskabets operationer og flåde (af fly, red.),« skriver SAS i pressemeddelelsen.

SAS lægger ikke skjul på, at piloterne vil kunne se frem til en markant mindre arbejdsplads, hvis det skulle ske.

»Når først de tiltag er taget, bliver det svært at genskabe SAS' nuværende størrelse og bredde i netværket,« lyder det fra selskabet.

Skal finde løsning

SAS slutter sin meddelelse med at beklage overfor de hundredtusindvis af kunder, som er blevet ramt af den verserende strejke.

Og så gør selskabet klart, at konflikten skal afsluttes:

»Vi bliver nødt til at finde en løsning, som er acceptabel for alle parter, som har udtrykt vilje til at støtte SAS på betingelse af, at selskabet lykkes med SAS Forward-planen,« udtaler topchef Anko van der Werff.

Finansdirektør Erno Hildén tilføjer:

»SAS Forward-planen er essentiel for SAS' overvelse og for at gøre selskabet stærkt og attraktivt for investorer igen.«

Den helt store knast

I de lange forhandlinger er der særligt et centralt punkt, hvor de to parter står meget langt fra hinanden, nemlig fremtiden for de to datterselskaber SAS Connect og SAS Link.

På den ene side vil Dansk Pilotforening have piloterne i datterselskaberne ind under deres overenskomst og væk fra den, som den store rival Flyvebranchens Personale Union (FPU) har tegnet med dem.

Det ønsker SAS-ledelsen på ingen måde, fordi Connect og Link giver SAS-ledelsen langt bedre muligheder for at bestemme, hvem der skal arbejde i selskabet.

For eksempel kunne SAS-ledelsen ikke selv vælge, hvem de skulle afskedige ved de store fyringsrunder under coronapandemien. Her røg de unge piloter med lavest løn ud, blot fordi de var de senest ansatte.

»Der er ingen tvivl om, at det er vigtigt for ledelsen, og det har omvendt været et kardinalpunkt for piloterne,« har Sydbanks aktieanalysechef, Jacob Pedersen, tidligere udtalt til Berlingske om sagen.