SAS åbner direkte rute mellem Aalborg og New York

Fra april kan passagerer tre gange om ugen flyve fra Aalborg til New York med SAS.

SAS vil fra april flyve fra Aalborg Lufthavn til New York tre gange om ugen. (Arkivfoto). Henning Bagger/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

For første gang åbner SAS en direkte rute mellem Jylland og USA. Fra 27. april vil SAS flyve mellem Aalborg Lufthavn og New York tre gange om ugen.

Mandag, torsdag og lørdag kan 157 passagerer sætte sig på en Airbus A321LR og flyve mod Newark Liberty International Airport, der ligger omkring 14 kilometer fra Manhattan i New York.

Der bliver tale om en tur på syv til otte timer, som afgår fra Aalborg ved aftenstid dansk tid, og dermed også lander om aftenen lokal tid i New York.

Ifølge Aalborg Lufthavn selv har der været stor efterspørgsel efter en sådan rute. I en pressemeddelelse siger direktør i Aalborg Lufthavn Niels Hemmingsen:

»Vi har igennem de sidste måneder været i dialog med store virksomheder som Grundfos, Vestas, Fibertex, Siemens og store offentlige aktører som Aalborg Universitet og Region Nordjylland, hvor det fra dag ét har været tydeligt, at behovet for en direkte jysk forbindelse til en destination som New York er enorm.«

Fra Aalborg Lufthavn kan man i dag flyve til Baltikum, Tyrkiet og De Kanariske Øer, men det er nyt for lufthavnen at sende fly over Atlanterhavet.

For SAS præsenteres den nye rute som et led i en strategi om at styrke de regionale tilbud i Skandinavien.

»Vi ser en stigende interesse efter second cities som Aalborg og kan med den nye rute forbinde endnu flere dele af verden,« siger SAS' kommunikationsdirektør, Erik Westman, i en pressemeddelelse.

»Den lidt mindre Airbus A321LR har en perfekt størrelse til denne type ruter. Den giver en komfortabel måde at rejse på – med færre stop til spændende byer som New York.«

»Det er et område, som, vi tror på, vil blive endnu højere værdsat af vores kunder i fremtiden.«

/ritzau/