Samsung har onsdag lanceret headsettet Galaxy XR, der er selskabets første produkt baseret på Googles Android XR-platform til såkaldt augmented reality.

Det skriver det sydkoreanske elektronikselskab i en pressemeddelelse.

Augmented reality - også kaldet AR - er en teknologi, som kombinerer data fra den fysiske verden med virtuelle data.

Selskabet forsøger med lanceringen at trænge ind på et nyt og usikkert marked for ansigtsbåret teknologi, skriver nyhedsbureauet Reuters. Et marked, der i øjeblikket domineres af virksomhederne Meta og Apple.

Headsettet kommer til at koste 1799 dollar, hvilket svarer til omkring 11.500 danske kroner. Det er omkring halvdelen af prisen på Apples VR-headset VisionPro.

Headsettet er det første i en serie af nye enheder, der er drevet af operativsystemet Android XR og kunstig intelligens. Enheden er en del af et langsigtet partnerskab med Alphabets Google og den amerikanske mikrochip-producent Qualcomm.

- Der ligger en lang rejse foran os, når det gælder andre typer enheder og formfaktorer, sagde Googles vicepræsident for AR/XR, Sharham Izadi, ifølge Reuters forud for lanceringen.

Næste skridt bliver lanceringen af en model, der har en lettere brille, lyder det fra Samsung ifølge Reuters.

Virksomheden har annonceret et samarbejde med både det amerikanske brillemærke Warby Parker og det sydkoreanske brillemærke Gentle Monsters.

Kapløbet om at opfinde nye typer af enheder, der understøttes af kunstig intelligens, har skabt konkurrence mellem de største techvirksomheder.

Meta, der ejer en række sociale medier såsom Facebook og Instagram, dominerer i øjeblikket markedet for VR-headset. Selskabet sidder på 80 procent af markedsandelen, mens Apple halter bagefter.

Også OpenAI, der er skaberen bag ChatGPT, forsøger i øjeblikket at finde en vej ind på det nye marked.

Virksomheden brugte i maj 6,5 milliarder dollar på at opkøbe startup-selskabet iO Products Inc, der indtil da var ejet af tidligere chefdesigner hos Apple Jony Ive.

/ritzau/