Kristian Almstrup, seniorforsker og projektleder, Rigshospitalets afdeling for Vækst og Reproduktion.
Kristian Almstrup har ikke fortrudt, at han for ni måneder siden valgte at starte på Højteknolgifondens projektlederuddannelse. Han står i spidsen for et højteknologisk projekt, der omhandler testikelkræft, og uddannelsen har lært ham at have større fokus på de kunder, som hans produkt er henvendt til.
»Det er ikke sikkert, at kunderne er villige til at betale den pris, som det koster at lave vores produkt. Det betyder, at vi enten skal prøve at lave produktet billigere, eller også skal vi forsøge at ramme en anden kundegruppe. Det er den form for analyse, vi lærer at lave.«Derudover giver uddannelsen nogle gode forbindelser, som Kristian Almstrup kan bruge i sit daglige arbejde:»Mange af deltagerne laver nogle spændende ting, og jeg er begyndt at snakke med flere af dem i min hverdag. Der opstår en speciel synergi, når vi snakker sammen. Samarbejdet skaber nye ideer.«Pointen er – fortæller Kristian Almstrup – at projektlederne skal have øje for hinandens mål, når de samarbejder.»En offentlig virksomhed har andre mål end en privat virksomhed, og her handler det om at sætte sig nogle fælles mål og komme i hus med dem.«
Rikke Larsen, souschef hos Polyteknik.
Rikke Larsen er glad for det udbytte, hun har fået ud af at deltage i projektlederuddannelsen. Hun er souschef i en privat virksomhed og skal i sit daglige arbejde samarbejde med offentlige institutioner – ofte universiteter.
»Vi har talt meget om, hvordan vi arbejder på tværs af forskellige organisationer, og hvordan man kommer fra at være et højteknologisk projekt til at komme ud over disken med et produkt. Vi skal kommercialisere den viden, der kommer ud af produktet,« fortæller Rikke Larsen, som også har lært meget om, hvordan hun skal agere over de medarbejdere, som er en del af projektet, men som hun ikke er leder for.»Jeg kan ikke bare tage en autoritetskasket på og sige, at de skal lave deres arbejde. I stedet skal jeg bruge nogle andre virkemidler for at få dem til at huske at lave det stykke arbejde, der er deres opgave i projektet.«Projektlederuddannelsen har været delt op i seminarer fordelt over de ni måneder, og op til hvert enkelt møde har deltagerne i grupper fået til opgave at forberede en fremlæggelse.»Det betyder, at jeg har fået nogle tætte forbindelser, som jeg helt klart kan bruge, nu hvor uddannelsen er slut. Hvis jeg eksempelvis skal have fat i en forsker fra DTU, kender jeg en anden forsker fra stedet, som jeg kan gå igennem.«