Salling Group har oplevet vækst forud for udfordrende 2022

2021 har været kendetegnet ved vækst for Salling Group, som forudser et udfordrende 2022 med højere inflation.

(ARKIV) Bilka fotograferet den 17. februar 2011. Dansk Supermarked skifter navn til Salling Group, oplyser virksomheden i en pressemeddelelse. Det skriver Ritzau, onsdag den 16. maj 2018.. (Foto: Marie Hald/Ritzau Scanpix) Fold sammen
Læs mere
Foto: Marie Hald
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den danske detailkoncern Salling Group har i 2021 haft et voksende salg, og det har kastet et stigende overskud af sig.

Det oplyser Salling Group i en pressemeddelelse.

Salling Group er selskabet bag supermarkedskæderne Netto, Føtex og Bilka. Koncernen står også bag stormagasinerne Salling og BR-butikkerne.

I 2021 har koncernen tilsammen omsat for 66,2 milliarder kroner. Det er en vækst på ni procent i forhold til i 2020.

Det voksende salg har bidraget til, at driftsoverskuddet i Salling Group er nået op på tre milliarder kroner i 2021. Det er syv procent højere end året før.

»I 2021 leverede vi et flot resultat, som var drevet af en stærk indsats af mine over 61.000 kolleger i tre lande. Det vil jeg gerne sige dem en stor tak for,« siger Per Bank, administrerende direktør for Salling Group.

»Vi er dog nu i gang med et ekstremt udfordrende år i 2022 med heftig inflation og stigende råvarepriser, voldsomt forøgede energipriser og faldende nonfood- og tekstilsalg, der sætter hele branchen under pres,« siger han.

I forvejen har Salling Group sammen med Coop, en anden stor spiller indenfor supermarkedssegmentet, hævet priserne på flere varekategorier.

Det har koncernen gjort, fordi det er blevet dyrere for den selv at drive forretning. Det hænger sammen med stigende priser på råvarer, transport og energi.

Til Jyllands-Postens erhvervsmedie, Finans, siger Per Bank, at man har mange varer, som bliver ved med at stige i pris. Men der er store forskelle på tværs af varegrupper, siger han.

»Der er tocifrede prisstigninger globalt på en række basale fødevarer.«

»Vi har nu måttet sætte eksempelvis begrænsning på solsikke- og rapsolie, da der er hamstring fra erhvervsdrivende.«

»Vi har et stort lager af olie, men næste gang vi skal købe ind, er prisen fordoblet i forhold til det, som vi kan sælge den til nu,« siger Per Bank til Finans.

Salling Group er en af de største arbejdspladser i Danmark med mange tusinde ansatte.

På tværs af koncernens markeder i Danmark, Tyskland og Polen har Salling Group i omegnen af 60.000 medarbejdere.

/ritzau/