Den seneste tid er Carlsbergs salg af alkoholfri øl steget, men i Kina, som er bryggeriets største enkeltstående marked, har man endnu ikke formået at sætte gang i væksten.

Sådan lød det fra CK Lee, Carlsbergs chef i Kina, på kapitalmarkedsdagen onsdag ifølge MarketWire.

- Vi har forsøgt os med alkoholfri øl i Kina i flere år, men vi har ikke set, at det har vundet frem. Det gælder ikke kun os, men hele branchen.

- Det vi til gengæld ser, er, at der er en stigende tendens til øl med lavere alkoholprocenter, sagde han ifølge mediet.

I de første seks måneder af 2025 voksede Carlsbergs salg af alkoholfri øl med syv procent. Fremgangen kan hovedsageligt ses i det vestlige Europa, hvor salget steg med 12 procent.

Alkoholfri øl er også en af de kategorier, som Carlsberg selv har udpeget som "strategisk vigtige".

I Danmark har det alkoholfri alternativ vundet indpas.

Sidste år blev der solgt over ni millioner liter alkoholfri øl i Danmark, viser tal fra Bryggeriforeningen. Det svarer til en stigning på knap ni procent i forhold til året før.

Sammenligner man med tallene for ti år siden, er der tale om tæt på en femdobling.

Tendensen er ifølge CK Lee ikke til stede i Kina. Og ifølge ham fungerer konceptet med alkoholfrie øl heller ikke lige så godt i landet.

Af samme grund vil Carlsberg lancere en ny version af den lokale øl Windflower Snow Moon, som kun indeholder 1,5 procent alkohol, skriver MarketWire.

Carlsberg overvejer også at rebrande sine alkoholfri øl i Kina.

- Hvis vi kan positionere nogle af drikkevarerne uden alkohol, så det ikke kaldes øl, kan det måske fungere. Det er noget, som flere forsøger, og vi undersøger også muligheden, sagde CK Lee ifølge MarketWire.

Kina står for omkring 18 procent af Carlsbergs samlede omsætning.

/ritzau/