Salg af tøj og sko giver rekordstigning i detailsalget

Efter nedlukningen er der nu mere gang i detailsalget, der er steget 6,2 procent fra første til andet kvartal.

Aalborg Storcenter (Arkivfoto). Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Efter vinterens nedlukning af Danmark er salget i den danske detailhandel igen steget.

Det oplyser Danmarks Statistik i en opgørelse, der er korrigeret for effekten af handelsdage, prisudvikling og normale sæsonudsving.

Samlet var omsætningen i den danske detailhandel 6,2 procent højere i andet kvartal end i første kvartal.

Udviklingen skal ses i lyset af, at perioden fra december til februar var omfattet af nedlukninger på grund af restriktioner mod coronavirus.

Restriktionerne gik blandt andet ud over detailhandlen, der i flere tilfælde ikke kunne tage imod kunder som normalt. Det gik ud over mange butikkers salg.

Men i takt med at restriktionerne er blevet ophævet i foråret, er kunderne og forbruget vendt tilbage til butikkerne. Faktisk er det sket i en sådan grad, at der er tale om rekord, forklarer Jes Asmussen, cheføkonom i Handelsbanken.

»Efter at vinterens nedlukning tog en ordentligt luns ud af butikkernes kasseapparater, er forbrugslysten vendt tilbage med historisk styrke med en stigning i detailsalget i andet kvartal på hele 6,2 procent i forhold til kvartalet før.«

»Det er en rekordstor stigning over et kvartal i perioden, som vi har sammenlignelige tal for, som går tilbage til år 2000,« siger Jes Asmussen.

Det er særligt salget af tøj og sko, der er sprunget i vejret fra første til andet kvartal. Salget af beklædning er således steget med hele 68 procent.

Salget af beklædning var også det segment, der var hårdest ramt under vinterens nedlukning.

»Der er ingen tvivl om, at efter vinterens nedlukning så har danskerne haft et meget stort fokus på at få skiftet deres garderobe ud, for det er specielt salget af beklædning, der er steget meget voldsomt i løbet af andet kvartal,« siger Jes Asmussen.

Også segmentet forbrugsvarer har oplevet en fremgang i andet kvartal, hvor salget er steget med 11,1 procent i forhold til første kvartal.

Til gengæld er salget inden for fødevarer og andre dagligvarer faldet med 6,8 procent.

/ritzau/