Saatchi-brødrene klar til comeback i Europa

Efter deres ydmygende exit fra Saatchi & Saatchi er de to reklamebrødre nu parat til igen at sende et reklamebureau på børsen.

LONDON: Saatchi-brødrene Charles og Maurice har sjældent forladt de britiske avisspalter længe ad gangen. Sir Maurice er som formand for det britiske konservative parti garanteret omtale på de politiske sider, mens lillebror Charles boltrer sig i kultursektionerne med sin kunstsamling og sladderspalterne på grund af sit ægteskab med den gastronomiske pin-up Nigella Lawson.

Men nu er del al mulig grund til at tro, at brødrene igen vil få indpas i erhvervssektionerne.

Næsten ti år efter amerikanske aktionærer smed dem ud fra det verdensomspændende reklamebureau Saatchi & Saatchi, er de to brødre igen parat til at gå på børsen med deres M & C Saatchi, der er vurderet til en værdi på omkring 80 mio. pund. Aktierne skal sættes til salg på London-børsen for mindre selskaber, Alternative Investment Market (AIM).

Brødrenes tilbagekomst på aktiemarkedet er en økonomisk satsning, efter at de i 1995 knækkede halsen på et forsøg på at opkøbe den britiske Midland Bank og efterfølgende uceremonielt blev smidt ud af aktionærerne fra det bureau, de selv havde stiftet og gjort til verdens største med opkøbet af de konkurrerende bureau Ted Bates.

Bruddet med aktionærene og bureauet var alt andet end forsonligt og brødrene tog en række af de store kunder med sig som Dixons, British Airways og Royal Bank of Scotland, da de gik. En anden af kernekunderne var det konservative parti, der gik til valgsejr i 1979 med Margaret Thatcher i spidsen og det berømte Saatchi-slogan: »Labour isn´t Working«.

Filialer
Sammen med tre partnere stiftede de M & C Saatchi og tog 40 medarbejdere med sig over i det nye selskab. Siden da er det gået så godt med forretningerne, at M & C Saatchi har bredt sig med filialer i blandt andet Los Angeles, New York, Hong Kong og Sydney og har i dag 600 ansatte.

Sidste år havde M & C Saatchi en omsætning på omkring 50 millioner pund. Det er blandt andet M & C Saatchi, der står for reklameindsatsen i Londons forsøg på at lokke OL til byen i 2012, ligesom selskabets nuværende kunder også tæller sværvægtere som GlaxoSmithkline, det britiske skattevæsen og London Transport.

I første omgang er det meningen, at aktieudskrivningen skal skaffe ekstra kapital for omkring 10 mio. pund, der fortrinsvis skal bruges til at udvide bureauets aktiviteter i Europa.

Der er blandt andet planer om at etablere nye afdelinger i Italien, Spanien, Tyskland og Frankrig.

Saatchi & Saatchi er siden blev opkøbt af de franske selskab Publicus.