Sådan måler vi de 140 virksomheders image

Det unikke ved Berlingske Business Magasins Imageanalyse er, at erhvervslederne giver hinanden karakter. I alt 3.805 har deltaget i undersøgelsen og vurderet 140 selskaber på ni forskellige imageparametre.

Foto: Iris.
Læs mere
Fold sammen

Berlingske Business Magasins Imageanalyse 2015 institution i dansk erhvervsliv. I flere årtier har vi sammen med IFO – Instituttet for Opinionsanalyse målt og vejet kendte og toneangivende virksomheders image.

I år har Berlingske Business Magasin og IFO samarbejdet med kommunikations- og reklamebureauet Advice.

Analysen er langt grundigere end andre målinger. Den giver en enestående mulighed for at gå i dybden med de i alt ni parametre, vi måler på (se nedenfor).

Det særlige ved vores Imageanalyse er, at den er målrettet toplederne. Her er det erhvervslederne, der giver hinanden karakter. I alt 3.805 erhvervsledere har deltaget i årets undersøgelse.

De 140 virksomheder, der indgår i Image­analysen, er udvalgt af Berlingske Research og IFO – Instituttet for Opinionsanalyse blandt Danmarks største og mest toneangivende virksomheder. Der tages udgangspunkt i Berlingske Business Magasins Guld1000-liste, hvor Danmarks 1.000 største virksomheder hvert år opgøres efter omsætning.

Den vigtigste forudsætning for at have et image er dog, at virksomheden er kendt i målgruppen. En række af de største virksomheder målt på omsætning er således ikke medtaget, da de er kendetegnet ved et meget lavt kendskab. Det gælder en række handelsselskaber med meget stor omsætning, men ganske få medarbejdere.

Hvert år vurderer vi desuden, om de mindst kendte virksomheder i sidste års Imageanalyse skal udskiftes med nye.

Analysen er i enkelte tilfælde suppleret med mindre virksomheder, der har et højt kendskab. Det sker for at samle flere virksomheder i udvalgte branchegrupper.

Imageanalysen er en analyse af virksomheder og ikke af brands. Derfor er Bestseller med i analysen, mens f.eks. Vero Moda og Only ikke er med.

Imageanalysen bliver lavet på koncernniveau. Derfor er datterselskaber i koncerner som udgangspunkt ikke med.

Ligesom tidligere år står IFO – Instituttet for Opinionsanalyse anført af direktør Palle Klinke Hansen bag undersøgelsen, mens der har været et tæt samarbejde med Advice om tillægsspørgsmålene vedrørende brugen af sociale medier.

Undersøgelsen er gennemført i perioden fra 13. marts til 1. april 2015.

Se den fulde liste side 85-99

Køb rapporten

Rapporten bag Imageanalysen kan købes hos Palle Klinke Hansen, tlf. 38 33 85 38