Sådan håndterer du wokeismen

I en woke verden må virksomhederne lære wokeismens koder. Her er nogle råd, der kan hjælpe dig til at manøvrere på wokeismens oprørte hav.

»Det kan gå galt for dig, hvis du forsøger at signalere wokeisme uden rigtigt at have forstået, hvad det drejer sig om. Et grelt eksempel er det spanske postvæsen. Det er blevet woke, gider ikke dele breve ud mere og vil hellere markere årsdagen for George Floyds død med en serie frimærker i ... hudfarver,« skriver professor Nicolai Foss. Fold sammen
Læs mere
Foto: Adrees Latif/Reuters/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Verden og dermed forretningslivet bliver i stigende grad woke.

Pæne mennesker som for eksempel juristen, forfatteren og debattøren Ditlev Tamm forsøger at sugarcoate wokeismen med, at der egentlig blot er tale om høflighed og respekt.

Reelt er der tale om en aggressivt dydsorienteret tankegang med venstreradikale rødder og ambitioner baseret på en – i øvrigt selvmodsigende – antividenskabelig filosofi. Men tankesættet breder sig, fordi et insisterende mindretal vil have det sådan, og det er for dyrt for os andre at organisere modstand mod det.

Virksomheder er lærende organisationer. Ideelt burde det være sådan, at de primært koncentrerede sig om at lære, hvad kunderne ønsker sig, og hvordan deres ønsker kan tilfredsstilles. Men i en politiseret verden er virksomhederne også nødt til at bruge ressourcer på at gebærde sig politisk, herunder for eksempel at lære wokeismens koder.

»Så kapitalismen kan gøre som kapitalismen altid har gjort: Tilpasse sig«


Lad os derfor være lidt mindre alvorlige og lidt mere konstruktive. Her er nogle kun delvis ironiske overvejelser, der måske kan være nyttige i forbindelse med virksomhedens sejlads på wokeismens oprørte hav.

Det er ikke så enkelt. Som andre sekter har wokeismen sin egen terminologi og sine egne indforståede koder. De har det også med at være under konstant forandring. Det kan gå galt for dig, hvis du forsøger at signalere wokeisme uden rigtigt at have forstået, hvad det drejer sig om. Et grelt eksempel er det spanske postvæsen. Det er blevet woke, gider ikke dele breve ud mere og vil hellere markere årsdagen for George Floyds død med en serie frimærker i ... hudfarver. Der skete så det, at mærket med den højeste valør er hvidt, det med den laveste er ... sort. Læseren kan nok gætte, hvordan de sociale medier reagerede.

Sæt jeres kommunikationsafdeling til at læse Judith Butler og nyere franske filosoffer.

Bullshit vil florere. Når woke bliver et vigtigt signal at sende, vil alle begynde at sende det. »Vi er mere woke end de andre i branchen« kan give ekstra omsætning. Men det betyder også, at der vil være incitamenter til at signalere woke, selvom man overhovedet ikke er det, altså servere kød i kantinen, måske ikke har en eksplicit LBGT+-politik etc. Det vil betyde, at certificering af virksomheder som bona fide-woke bliver vigtig. NGOerne vil få endnu mere magt, for de kan hjælpe med at tilvejebringe denne certificering.

Tag kontakt til endnu en NGO.

Wokeisme er indbringende. På grund af bullshit-faktoren vil woke-revision opstå og blive et forretningsområde. McKinsey synes ikke at være i stand til at tale om meget andet, end hvad der lyder godt på Davos-topmøderne, og woke-revision kan blive et vigtigt og indbringende forretningsområde for konsulenthuset. Robin DiAngelo, én af wokeismens ypperpræstinder, tager 20.000 dollar for en tale til nogle administratorer på et mindre amerikansk universitet. Hun tager givetvis meget mere i større sammenhænge.

Hvis I er et konsulenthus, bør I overveje dette forretningsområde.

Nogle brancher skal tilpasse sig mere end andre. Der er forskel på, om du har en mindre midtjysk maskinfabrik eller er i forlagsbranchen. Alt, hvad der har med kommunikation og identitet at gøre, vil blive ramt. Alle forlag, magasiner, aviser etc. må tage bestik af situationen. Også livstilsprodukter kan risikere at blive ramt. Her er der masser af fælder og blindgyder, der kræver stor omtanke. Coca-Cola kom for nylig galt afsted, da man tog parti for den demokratiske side i sagen om valglovene i Georgia. En telefonundersøgelse fra analysevirksomheden Rasmussen viste som resultat en meget mindre tilbøjelighed til at købe Coca-Cola.

Tag bestik af, hvem I er, og hvor I er (det hele bliver woke hen ad vejen, men det foregår med forskellig hastighed).

Synes du, det er svært? Op med humøret. Woke-kapitalisme er måske trods alt ikke det allerværste, der kunne ske. Selvom man meget gerne vil blande sig i ting som sammensætningen af ledelsen og medarbejdergruppen, er wokeisme ikke sådan rigtigt interesseret i at anfægte ejerforholdene. Så kapitalismen kan gøre som kapitalismen altid har gjort: Tilpasse sig.