Så meget betyder Novo for medicinalbranchen

Medicinal og medicoteknik: Novos betydning for medicinalbranchen er steget voldsomt de seneste ti år.

Foto: Jens Nørgaard Larsen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Branche: Medicinal

I den danske medicinalindustri er der Novo Nordisk – og så de andre. Virksomheden sidder på over halvdelen af branchens omsætning. Og med en afkastningsgrad på 46 procent – altså at Novo tjener 46 øre for hver krone, selskabet har bundet i aktiver – overgås indtjeningen kun af Lego blandt de største selskaber.

Medicinen Victoza – midlet mod type 2 diabetes – går godt i hele verden. Giganten i Bagsværd er nu også på vej ind på markedet med midler mod fedme. Også en folkesygdom. Aktiemarkederne har for længst kvitteret for de flotte resultater. Man bliver næsten aldrig skuffet, når man køber Novo-aktien, selv om den er dyr.

Set over de seneste ti år, spejler branchens udvikling Novo Nordisks vækst. Den samlede omsætning i de største medicinalselskaber er steget med 86 procent, mens det samlede resultat efter skat er steget med hele 265 procent fra 8,1 mia. kr. til 29,5 mia. kr.

Den kraftige vækst i medicinalindustrien betyder, at branchens betydning for dansk økonomi er steget voldsomt de seneste år. I 2007 stod medicinalindustrien for 7,2 procent af den samlede danske eksport. I 2013 var andelen steget til 11,4 procent.

Novos betydning for medicinalbranchen er steget voldsomt de seneste ti år. I 2004 stod Novo Nordisk for 37 procent af branchens omsætning og 62 procent af branchens resultat efter skat. I dag er andelen steget til henholdsvis 56 og 86 procent.

Hvis man ser bort fra Novo Nordisk er branchens omsætning kun steget med 28 procent og resultatet efter skat med 40 procent.

Lundbeck – Danmarks næststørste medicinalvirksomhed og langt mindre end Novo – har ikke de samme flotte resultater. Salget af antidepressionsmidler skuffer. Valby-virksomheden leder stadig efter nye lægemidler, der kan fastholde koncernens position.

Leo Pharma vil gerne styrke sin globale markedsposition inden for sårplejemidler mod bl.a. psoriasis. Men det er dyrt og koster på bundlinjen. Overskudsmæssigt præsterede Leo dog bedre i fjor end året før, hvor ekspan­sionsstrategien blev lanceret. Toplinjen er imidlertid ikke vokset endnu.

Alk-Abellós allergivacciner har flere utvivlsomt brug for, men det kan ikke ses på omsætningen.

Vitamin- og kosttilskudsselskabet Ferrosan skiller sig ud ved at præstere et underskud. Pfizer overtog selskabet for et par år siden fra kapitalfonden Altor, der købte det i 2005 af den tidligere Novo-chef Sonnich Fryland. Ferrosan har i 2013 siden måttet tage nogle meget store nedskrivninger på fejlslagne investeringer i nogle af datterselskaberne.

Distributørerne af parallel- og kopiprodukter Nomeco, Orifarm og Tjellesen kan sammenlignes lidt med grossistvirksomheder. Små marginer – stor omsætning. Der skal ikke store udsving til, før de går i minus.

 

Branche: Medicoteknik

Familien Louis-Hansen, der kontrollerer medicobranchens største selskab Coloplast, er Danmarks næstrigeste familie. Det forstår man godt. Under administrerende direktør Lars Rasmussens ledelse præsterer producenten af hjælpemidler til stomipatienter ganske fornemt. Afkastgraden er på 36.

Danmarks tre høreapparatvirksomheder finder vi også i kategorien for medicoteknik, og de klarer sig vidt forskelligt.

William Demant præsterer pæne resultater. GN Resound er vendt rundt, mens det er blevet sværere for det familieejede Widex.

Nu har ejerne af Widex givet stafetten videre til en professionel direktør med baggrund fra Nilfisk. Det bliver nu Aarhus-økonomen Jørgen Jensens opgave at snitte virksomheden til og gøre den lønsom. Han er allerede godt i gang. Store dele af Widex’ produktion er under udflytning til Estland. Unomedical, der engang hed ­Maersk Medical, producerer engangsartikler til hospitalssektoren. Hvornår mon væksten kommer?

Læg til gengæld mærke til den unge virksomhed 3Shape, der leverer tredimensionalt software til tandlæger og til høreapparatindustrien. Her er afkastningsgraden endnu højere end hos giganten Coloplast. Omsætningen voksede i fjor med 46 pct. Ser vi mon en ny komet her?