Ryd op i rodet med gulpladebiler

Minikronik. Alt dette illustrerer med al tydelighed, at vi skal væk fra dette mærkatcirkus og se at få vendt reglerne, så vi kan få mere entydige, gennemskuelige og klare regler.

I den seneste tid har vi kunnet læse farcen om erhvervslivets gulpladebiler. Det har længe været kendt, at reglerne er meget komplicerede og modstridende. Også skattemyndighederne og skatteministeren er klar over dette. Skatteministeriet kortlagde endda problemerne i rapporten "Sorte pletter" fra november 2002 - netop fordi reglerne er forfærdeligt kringlede og derfor skaber forståelsesproblemer og tvister med skattemyndighederne.

Det startede ellers godt, da regeringen i 2002 afskaffede kørebøgerne for erhvervsdrivende, så alle køreture ikke minutiøst skulle registreres. Siden da er det gået baglæns. Det har vist sig, at det i rigtig mange tilfælde alligevel er nødvendigt med kørebøger bl.a. for erhvervsdrivende, der har bolig og erhverv på samme adresse. Og for at føje spot til skade har regeringens nyeste initiativ med en "smiley" på gulpladebiler kun gjort det endnu mere forvirrende og har udstillet reglerne som det rene cirkus. Siden juni måned har skattemyndighederne sprøjtet 120.000 klistermærker i hovedet på erhvervsdrivende, der har betalt den såkaldte tillægsafgift for at kunne køre privat. Det er ikke en løsning ikke engang en lappeløsning men en farce.

Klapjagt til efteråretEn ting er, at der først efterfølgende kommer en oplysningskampagne om reglerne, som er så komplicerede, at de færreste kan overskue dem. Som rosinen i pølseenden vil skattemyndighederne igangsætte en klapjagt her til efteråret på erhvervsdrivende, der ikke overholder reglerne.

En anden ting er, at det er et skråplan. For det første er der brug for at få forenklet reglerne. I dag er bl.a. moms- og skattereglerne i modstrid med hinanden, og den såkaldte 60-dages regel for kørsel mellem skiftende arbejdssteder er en labyrint at finde rundt i. For det andet er det retssikkerhedsmæssigt betænkeligt, at vi bevæger os i retning af et stikkersamfund. Skal vi også f for eksempel have mærkater på vores postkasser, om vi har betalt licens, el og telefonregning? Hvor går grænsen for, hvornår vi skal udstille borgerne og erhvervsdrivende?

Det er jo fuldt ud lovligt at køre hjem "privat" i en gulpladebil uden en smiley, hvis man for eksempel har skiftende arbejdssteder, og hvis det er en værkstedsvogn, der ikke er egnet til privat brug, eller ens forretning ligger på samme adresse som boligen, og man ikke benytter gulpladebilen til privat kørsel. Disse personer bliver jo ganske urimeligt udstillet som lovovertrædere, selvom de overholder reglerne til punkt og prikke.

Alt dette illustrerer med al tydelighed, at vi skal væk fra dette mærkatcirkus og se at få vendt reglerne, så vi kan få mere entydige, gennemskuelige og klare regler.

Det undrer mig derfor, at skatteministeren intet vil foretage sig. I det mindste bør man få nedsat en arbejdsgruppe med erhvervslivet og eksperter, der kan finde frem til fornuftige regler.