Ryanair smæder SAS og erklærer sig som vinder

Lavprisflyselskabet Ryanair langer atter ud efter SAS og kårer sig selv som flyselskabernes vinder i deres netop offentliggjorte kvartalsregnskab.

Foto: Scanpix Fold sammen
Læs mere

- Vi vil fortsætte med at udvide, mens andre mislykkes

Sådan skriver flyselskabet Ryanair i sit regnskab for første kvartal, som selskabet offentliggjorde i går. Flyselskabet vil som det eneste større europæiske flyselskab kunne præstere en øget indtjening i 2009, står der i regnskabet, hvor flyselskabet også slår fast, at vinderne i en recession altid vil være dem, der kan tilbyde de laveste priser og den bedste service.

Og ifølge flere analytikere er det helt fair at kalde Ryanair for flyselskabernes vinder.

Luftens vindere

- Det mener jeg afgjort. De har en forretningsmodel, som kan levere overskud selv i krisetider. De, der har de laveste gennemsnitsomkostninger, har det bedst i flybranchen, og det er Ryanair. Derfor står de så stærkt, siger luftfartsanalytiker fra Sydbank, Jacob Pedersen.

Han bliver bakket af analytiker fra Jyske Bank, Karsten Sloth.

- De har fløjet højt, og det gør de stadig, selv om de kommer lidt skuffende ud. De er et af de få flyselskaber, der kan præsentere et overskud, og de har vist, at de har noget at have det i, når de melder hårdt ud. De er blandt vinderne, siger han.

550 pct. bedre

Resultatet efter skat endte på 136,5 mio. euro (godt 1 mia. kroner), hvilket er 550 pct. bedre end sidste år. Stigningen skyldes primært, at udgifterne til brændstof er blevet reduceret med 42 pct. som følge af en lav oliepris.

Resultatet skuffede en smule markedets forventning, og flyselskabet måtte præcisere deres guidance, så man nu forventer et resultat for året, der er nærmere 200 mio. euro (1,49 mia. kroner) end 300 mio. euro. Alligevel bliver resultatet betegnet som godt.

- Det er i særdeleshed et flot resultat i forhold til, hvad man kan forvente af den øvrige sektor. SAS bogfører næsten en mia. svenske kroner i restruktureringsomkostninger i andet kvartal, så det bliver blodrøde tal, vi får fra SAS, siger Jacob Pedersen.

Norge-ruter truer SAS

Og Ryanair, der er kendt for at have en offensiv kommunikationsstrategi, benytter da også lejligheden til at lange ud efter SAS i forbindelse med Ryanairs planer om at åbne nye ruter i Norge.

- Dette (de nye ruter i Norge, red.) vil tilbyde norske forbrugere en øget konkurrence, flere valgmuligheder og billigere rejser sammenlignet med SAS's høje priser og uberettiget brændstofstillæg, skriver flyselskabet i regnskabet.

Retorikken kommer ikke bag på analytikerne, der dog samtidig understreger, at SAS bør se med alvor på Ryanairs planer i Norge.

- Ryanairs kommunikationsstragtegi er meget skarp, og det er ikke noget nyt, at de sviner nogen til i deres regnskaber. Men Ryanair udvider i Norge, og i øjebilkket er det væsentligt sjovere at have lavprispassagerer end business-passagerer som SAS, siger Jacob Pedersen.

Også ifølge Karsten Sloth vil de nye ruter unægteligt betyde øget konkurrence for SAS.

- De vil åbne nye indenrigsruter i Norge. Det er selvfølgelig et angreb på SAS og Norwegian, og det vil betyde en øget konkurrence på nogle af SASs ruter i Norge, siger Karsten Sloth.

Discount vinder frem

Ryanair og SAS henvender sig til to vidt forskellige segmenter, og det er Ryanair, der har trukket det længste strå, også når man ser fremad.

- Det er Ryanair, der har medvind. Det er lavprisselskaberne, der vokser, specielt i det her marked. Udsigterne er stadig noget dystre for luftfarten og efterspørgslen på flybilletter, og når efterspørgslen kommer tilbage, vil det i første omgang være på billigere billetter, og det vil være til fordel for Ryanair, siger Karsten Sloth

Ryanair har passeret Lufthansa i konkurrencen om at fragte flest passagerer på internationale flyvninger. Det meddelte den internationale organisation for flytransport, IATA, i sidste uge.

I 2008 fløj Ryanair med 57,6 mio. passagerer, mens Lufthansa fragtede 42,2 mio.