Russiske hackere koster milliarder og nu strammer Obama tonen

Der er lagt op til en konfrontation mellem Rusland og USA. USA har været ramt af alvorlige hackerangreb i årevis både rettet mod politikere, politiske partier og private virksomheder, skriver Berlingske USA-korrespondent Kristian Mouritzen.

Hacking koster i gennemsnit hver eneste amerikanske virksomhed 15 millioner dollar om året. Arkivfoto: Jonas Gilles/Reporters
Læs mere
Fold sammen

Obama-regeringen var fredag ganske klar i mælet. Rusland – og endda på allerhøjeste niveau – står bag de seneste hacker­angreb mod politikere og demokratiske institutioner i USA, og samtlige amerikanske efterretningstjenester er nu gået sammen for at få standset angrebene, som ikke alene rammer det politiske system, men også amerikanske virksomheder.

Selv om man synes, at man har hørt det før, så var tonen denne gang alvorligt strammet.

Der er lagt op til en konfrontation med Rusland også på det område. USA har været ramt af alvorlige hackerangreb i årevis både rettet mod politikere, politiske partier og private virksomheder. Og vi taler om milliarder af dollar, der går tabt. Internet-virksomheden Yahoo blev i september hacket og fravristet informationer om 500 millioner brugere. Det Demokratiske Partis hovedkvarter er blevet hacket med betydelige politiske konsekvenser for partiets ledelse. Formanden, Debbie Wassermann Schultz, måtte træde tilbage lige før partiets konvent, da det blev afsløret, at partiledelsen hemmeligt favoriserede én kandidat, Hillary Clinton. Og hackningen af Yahoo kostede tre procentpoint på aktiekursen og menes at kunne koste virksomheden over en mia. dollar i søgsmål og tabt fortjeneste, hvis det skulle komme så vidt.

I forvejen har amerikanske virksomheder regnet ud, at hver eneste af dem gennemsnitligt taber 15 mio. dollar om året. Ikke småting og en fordobling på bare ganske få år. Ganske vist er undersøgelsen, som blev foretaget af Hewlett Packard i samarbejde med det amerikansk baserede Ponemon Institute of Cyber Crime, et år gammel. Men ingen tvivler på, at antallet af hackerangreb ikke er blevet mindre. Tværtimod.

Selv om det selvfølgelig langt fra er russere, der foretager alle hackerangrebene, så er der fokus på det lige nu. USA har også været udsat for hackerangreb fra Kina, mens de private virksomheder også ofte hackes enten af konkurrenter i tredjelande eller af regeringer, der er interesseret i at stjæle viden om produkter i USA. Og at der også foregår hacking fra amerikansk side, er der vist ingen, der er i tvivl om. Men det er efterhånden hver eneste uge, man hører om store angreb mod regeringscomputere og mod amerikanske virksomheder. De største af dem har virkelig kostet virksomheder dyrt. En af de mest kendte – hackerangrebet mod det saudiarabiske olieselskab Aramcos computere i 2012 – betød, at virksomhedens 34.000 computere gik ned, alle systemer fejlede, olietankere og lastbiler, der transporterede olie måtte ligge stille, og ti procent af klodens olieforsyning var midlertidigt lammet. Og siden har der været mange af den slags angreb.

Men nu har USA på grund af det forestående valg sat store ressourcer ind på at forhindre hackerangrebene, fordi man frygter, hvad der kan ske i forbindelse med de forestående præsident- og kongresvalg, hvis russerne blander sig i valgkampen.Homeland Security offentliggjorde resultaterne i fredags af en undersøgelse, og de så klare spor tilbage til Rusland. Det var de samme personer, der var på spil med de metoder, de nu engang er kendt for. Og sporene var så tydelige, at flere kongresmedlemmer krævede handling fra regeringens side.

Dertil kommer, at ikke mindre end 21 ud af 50 amerikanske stater har meddelt, at der er pillet ved deres valgcomputere, hvilket har fået alle alarmklokker til at ringe. Man frygter ganske enkelt, at Rusland vil forsøge at påvirke valget. Men det er langt fra ukendt, at udenlandske regeringer bruger cybermidler til at ændre magtforholdet både internt og eksternt. Det er den klassiske spionage bare med nye midler. Men for de amerikanske virksomheder er det et stigende problem, fordi hackere bliver mere og mere avancerede med deres angreb mod kundernes personlige oplysninger. Som tilfældet med Yahoo. Og som det, der skete mod den amerikanske forretningskæde Target i 2013. Ifølge en undersøgelse, som Lookout – et San Francisco-baseret sikkerhedsfirma – har lavet, kan forbrugerne bedre huske de angreb, der har været på f.eks. Target end andre. Og det er virksomhedernes renommé, der er på spil her. For forbrugerne husker, hvem der har haft systemer, der kunne hackes.