Rupert Murdoch gør kendt avis værdiløs

Tabloidavisen The Sun var Storbritanniens bedst sælgende daglige avis med et oplag, der toppede tæt på fem millioner i midten af ​​1990erne. Nu er selskabet blevet et værdiløst aktiv.

Mediemogulen Rupert Murdoch har haft store problemer med tabloidavisen The Sun.  Fold sammen
Læs mere
Foto: Mike Segar/Reuters/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den australsk-amerikanske mediemogul Rupert Murdoch smider nu håndklædet i ringen.

Hans kendte tabloidavis The Sun, som var med til at opbygge hans imperium, er blevet et værdiløst aktiv. Derfor har han nedskrevet værdien på selskabet til 0 kroner.

Det skriver Financial Times.

Tabloidavisen blev hårdt ramt på økonomien, da pandemien gjorde et markant indhug i både trykte reklamer og oplag, og omsætningen faldt mere end 20 procent til 2,8 milliarder kroner, viser et nyt regnskab.

Selv efter at have skåret ned på både omkostninger og markedsføring led selskabet bag The Sun, News Group Newspapers, et underskud på 1,7 milliarder kroner før skat, skriver Financial Times.

Og dystre udsigter for indtægter fra trykte medier har fået selskabet til at nedskrive med knap 730 millioner kroner. En nedskrivning, der efterlader The Sun-brandet med nul kroner i bogført værdi.

Var bedst sælgende daglige avis

The Sun blev under Robert Murdoch Storbritanniens bedst sælgende daglige avis med et oplag, der toppede tæt på fem millioner i midten af ​​1990erne.

Efter 42 år som Storbritanniens mest solgte avis mistede The Sun titlen til Daily Mail sidste år, mens dens oplag faldt til under en million om dagen.

The Sun har eksperimenteret med forskellige digitale forretningsmodeller for at forsøge at kompensere for nedgangen i sin kerneforretning, som er den fysiske avis. Blandt andet er der forsøgt at lave en online betalingsvæg. Moderselskabet for Murdochs britiske virksomheder har desuden forsøgt at udvide The Sun-brandet med lyd, væddemål og spil.