Rørfabrik med vokseværk

Løgstør Rør købte i 1997 en tysk-schweizisk konkurrent, som havde en lille virksomhed i Polen med bare 12 ansatte, og det blev startskuddet til den nordjydske virksomheds indtog i den gamle Østblok.

Snart blev datterselskabet Logstor Ror, Polska født, de tyske og schweiziske afdelinger lukkede, og produktionen herfra flyttede til Katowice i det polske Ruhr-distrik.

Virksomheden voksede til 60 ansatte, og i 2000 var det nødvendigt at investere i en ny fabrik, også fordi man havde planer om at overføre arbejde fra Danmark til Katowice.

Logstor Ror Polska har i dag 350 ansatte, og er ifølge virksomhedens direktør Lars Ibsen en succeshistorie, men der er blevet begået fejl undervejs.

»Vi kom helt klart for sent i gang med at presse på for at vores ansatte skulle lære engelsk, og den daglige kommunikation er det største problem i virksomheden i dag,« siger han.

Der er løbende kontakt mellem den danske modervirksomhed og dens polske datterselskab, og medarbejdere på alle niveauer har behov for at snakke med hinanden, og derfor er det et problem, at en stor del af de polske medarbejdere stadig snakker tysk i stedet for engelsk.

Løgstør Rør er en større dansk virksomhed - med omkring 600 ansatte før dele af produktionen flyttede til Polen - og med datterselskaber i Tyskland, Italien og Skandinavien havde firmaet en del internationale erfaringer at trække på.

»På det ledelsesmæssige område er der stor forskel på at drive en skandinavisk og en polsk virksomhed. Den polske mentalitet er til en meget mere hierarkisk ledelsesstil end den, vi er vant til... det er noget, vi stadig arbejder på,« siger Lars Ibsen med en lille latter.

»Til gengæld er det hurtigere at træffe beslutninger i en polsk virksomhed, fordi den er så top-down styret.« Derfor forsøger han at kombinere det bedste fra de to ledelsesskoler.

Lars Ibsen synes, at der er mange fordele ved at investere i Polen, og hans gode råd til andre danske virksomheder, der ønsker at prøve kræfter med det polske marked, lyder således:

»Man skal være der hele tiden og ikke forsøge at lede en polsk virksomhed på distancen og kun dukke op en gang i kvartalet eller en gang om måneden. Det duer ikke.« bv