Ringenes herre på lynvisit

Manden i spidsen for det tyske bilmærke med de fire ringe – Audi – har skaffet de bedste salgstal nogensinde til koncernen. Nu vil han overhale konkurrenten BMW som verdens største.

Rupert Stadler måtte lige prøvekøre den nye Audi A7 Sportback på Sturup-banen i Malmø og blev derfor 40 minutter forsinket, da han skulle møde pressen i København. Foto: Nikolai Linares Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det var en lettere fortravlet topchef, som den internationale presse mødte tirsdag aften i København. Han ankom 40 minutter forsinket, fordi han pludselig havde set sit snit til at prøvekøre den nye Audi A7 Sportback 3.0 TDI competition på Sturup-racerbanen øst for Malmø. Et dieseldrevet vilddyr, som med sine 326 hestekræfter accelererer fra 0 til 100 kilometer i timen på 5,1 sekund. En efter sigende berusende oplevelse.

Den fartglade Rupert Stadler er manden, der har kørt Audi ikke bare sikkert – men i fuld fart – gennem den globale økonomiske afmatning. Da han 1. januar 2007 overtog posten som øverstkommanderende, omsatte Audi-gruppen for 31,1 mia. euro. I 2013 havde Stadler og co. løftet salget til 49,9 mia. euro – en stigning på 60 procent.

Fremgangen har dog ikke fået Stadler til at lette foden fra speederen. Han vil gøre Audi til verdens bedst sælgende bilmærke inden for premium-segmentet, og den målsætning er bilmærket med de fire ringe kommet nærmere for kort tid siden.

Kina hjælper

I 2011 lykkedes det for Audi at passere Mercedes-Benz som det næstbedst sælgende premium bilmærke i verden. Foran venter BMW på førstepladsen, men den plads er på lånt tid, hvis man skal tro Rupert Stadler.

Tidligere lød det fra Stadler, at Audi ville overhale BMW i 2015, men efterfølgende har han dog måttet købe sig lidt længere tid og udtalte i 2012, at Audi »senest i 2020« vil overtage førstepladsen fra BMW.

Hvis den mission bliver fuldført, vil det i høj grad være på grund af Audis fremgang i Kina. Kina står allerede for 31 procent af Audis bilsalg, og konkurrenterne er i Riget i Midten blevet sat grundigt til vægs af Audi. I 2013 solgte Audi 492.000 biler, mens BMW halsede efter med 391.700, og Mercedes fik solgt 218.045 til de luksushungrende og bilglade kinesere.

Rupert Stadler har stort set hele sin karriere tjent for Audi og moderselskabet Volkswagen.

Efter en kandidatgrad fra Augsburg Universitet fik han job hos Philips Kommunikation Industrie AG i Nürnberg, men allerede som 27-årig mødte han for første gang ind på Audi AGs hovedkontor i Ingolstadt nord for München i 1990. De første fire år arbejdede han som controller inden for marketing og salg, inden han i 1994 blev udnævnt til commercial director i Volkswagens spanske selskab i Barcelona.

I 1997 vendte han tilbage til Tyskland til forskellige lederstillinger, der førte til jobbet som øverste chef for Group Product Planning i januar 2002. Året efter fik han ansvaret for finans- og organisa­tionsdivisionen i Audi, inden han i 2007 blev øverste chef for bilmærket med de fire ringe.