Retten til friske håndklæder

Store hotelkæder antyder, at gæsterne er frådsende miljøsyndere, hvis de gerne vil have friske håndklæder hver dag, og det er hykleri. Vi er blevet hjernevasket af et kvart århundredes miljø-hysteri til at se os selv som syndere.

FORESTIL DIG, at du er gæst ved et fornemt middagsselskab. Kongeligt porcelæn, krystalglas, tretårnet sølv. Tjenerne står klar til at servere første ret i en fem retters menu. Værten slår på glasset og siger:

»Kære gæster, velkommen. I skal vide, at vinene har været dyre. Derfor vil jeg sætte pris på, at I alle sørger for at tjenerne ikke hælder mere op i jeres glas, end I rent faktisk har tænkt jer at drikke. Vær nu opmærksomme på det. Det ville jo være synd, hvis de dyre dråber gik til spilde, ikke sandt?«

Årsagen til at værten normalt ikke kommer med den slags henstillinger er indlysende: gæsterne skal ikke have bøvl med den slags. De skal ubekymret nyde måltidet og det gode selskab. Det ville simpelthen være småligt.MEN ALVERDENS HOTELKÆDER ser åbenbart anderledes på den sag. I hvert fald er det i dag stort set alle hoteller, som nok så frejdigt henstiller til gæsterne om at spare på håndklæderne - og her er der vel at mærke tale om betalende gæster!

Det hele sker selvfølgelig i miljøets navn. Et hotel, som jeg og familien overnattede på her i sommer, formulerede det således: »Miljøbeskyttelse begynder i det små. Hvordan? Det er meget let. Bare brug dine håndklæder to gange« (min oversættelse). Hvis man gerne ville have friske håndklæder, skulle man huske at smide dem i badekaret, blev det forklaret. Glemmer man dét på vej ud af døren om morgenen, er det altså ens egen skyld. Så står den på klamme håndklæder om aftenen.SELV FORNEMME (og dyre) hoteller synes, at de kan tillade sig at belemre deres kunder med den slags. Man antyder, at gæsterne er nogle frådsende miljøsyndere, hvis de gerne vil have friske håndklæder hver dag. Men det værste er hykleriet. For i virkeligheden har det jo uendelig lille effekt på miljøet, men derimod en vis effekt på hotellets bundlinie. Hotellet sparer penge til vaskeriet og får samtidig pudset glorien. Hvad får gæsterne ud af det? Klamme håndklæder.

Der ville være lidt mere konsekvens over det, hvis hotellet tilbød en reduktion i prisen for hvert sparet håndklæde.

Hvorfor finder gæsterne sig i det? Fordi de er blevet hjernevasket af et kvart århundredes miljø-hysteri til rent faktisk at se sig selv som syndere. Det er næppe tilfældigt, at miljøbølgen fik særligt stor gennemslagskraft i det protestantiske og puritanske Nordeuropa.

Miljøbevægelsen betragter vores høje forbrug som syndigt og derfor som noget, der uundgåeligt vil blive straffet. Af gud eller af naturen - det er samme sag i dag.

Den økonomiske vækst beskrives ofte af miljøforkæmpere som »uhæmmet«. Og alle vi puritanske nordeuropæere ved jo, at det er syndigt ikke at vise hæmninger.

Som forfatteren Jørgen Knudsen engang så fremragende har udtrykt det: »Vi er børn af en verden i metafysisk skræk for følgerne af det, den har lyst til, en verden hvor enhver lyst tiltrækker en straf som magneten tiltrækker jernet«. Og det forstår Greenpeace, økologer og alverdens hotelkæder at udnytte til egen fordel.GÆSTERNE FINDER SIG I de klamme håndklæder, fordi det er en form for aflad - et aflad for alle de andre miljøsynder: Det »uhæmmede« forbrug, de totusinde km på Europas motorveje for at få lidt sol og strand. Guderne vil straffe os for at have det så godt, hvis ikke vi i det mindste giver os selv denne symbolske lille afstraffelse.

Jeg vil hermed forslå, at du, kære læser, i protest mod hotelkædernes smålighed for fremtiden smider samtlige håndklæder - brugte som ubrugte - i badekarret. Hver dag.