Rema-butikker gav norsk storkøbmand dansk gevinst

Underskud til 7-Eleven trods historisk positivt driftsresultat. Ny fremgang for Rema 1000.

Samlet set gik det ganske fornuftigt for den norske storkøbmand Odd Reitans danske investeringer i 2003. Ganske vist taber Reitangruppen fortsat penge på 7-Eleven butikkerne i Danmark, men det Reitan taber på døgnkioskerne, vinder han så rigelig igen på Rema 1000-kæden.

Reitangruppen købte i november de resterende 50 procent af den danske del af discountkæden Rema 1000 fra Løvbjergfamilien. Kædens 107 danske butikker er nu 100 procent ejet af Reitangruppen.

Med en omsætningsfremgang på 230 mio. kr. kan Rema 1000 Danmark notere en fremgang, der ligger pænt over det, som inflation og otte nye butikker som mindstemål bør give af fremgang. I runde tal er Rema 1000 fra en markedsandel på 2,5 pct. ved at nærme sig de tre procent af dagligvaremarkedet herhjemme.

Trods øget konkurrence på dagligvaremarkedet fra bl.a. tyske discountgigant Lidls kommende indtog i Danmarkfastholder Rema 1000 målet om 300 butikker i Danmark. 2004 skal give 18 nye butikker i familien.

»Egoistisk set tror jeg Lidls indtog i Danmark er en fordel. For det vil presse nogle af de frie købmænd, og så er der nogle, der vil nå til en erkendelse af, at det er bedre at have en god discountbutik end et dårligt Spar- eller Superbest-supermarked. Derfor vil vi få en del konverteringer, hvor de frie købmænd bliver en del af Rema 1000. Det er på den måde, vi skal nå de 300 butikker,« siger adm. direktør Carsten Normann, Rema 1000 Danmark.

Knap så pænt som Rema 1000 klarer Reitangruppen anden danske investerting, 7-Eleven Danmark, sig. Efter 10 år på danske gadehjørner opnår 7-Eleven ganske vist for første gang overskud på driften, men bundlinjen ender endnu en gang i samme farve som gammeldags pølser. Underskuddet blev i 2003 på 2,9 mio. kr.

Samlet set kom Reitangruppen ud af 2003 med en omsætning på 16,3 mia. norske kroner. Årets resultat blev et overskud 360 mio. kr.