Rekordår for rejseselskaber

Efter et par elendige år for rejsebranchen går de danske rejsebureauer ud af 2004 med en rekordindtjening på over 200 millioner kroner. Nye aktører kan hæmme udviklingen i 2005. Grafik: Attraktive chartergæster

Læs mere
Fold sammen
Danskernes udbredte trang til sol og sandstrande gennem det seneste år er på vej til af give landets rejseselskaber et rekordoverskud.

Efter en årrække med færre rejsende og dalende indtægter er rejsebranchen på vej ud af 2004 med en samlet indtjening på over 200 mio. kr. ud af en samlet omsætning på omkring 15 mia. kr.

Det er et overskud fem gange større end sidste års plus på knap 40 mio. kr. Året slår ligeledes med flere længder den hidtidige rekord i 1999 med et samlet brancheoverskud på knap 160 mio. kr.

»Der er for rejsebranchen uden tvivl tale om det mest profitable år nogensinde. Selv de såkaldt mindre aktører kommer ud med to-cifrede millionoverskud, og samlet bliver der tale om et ganske pænt trecifret millionbeløb,« siger formanden for Foreningen af Rejsearrangører i Danmark, Jan Lockhart, der tillige er administrerende direktør hos Apollo. Sammen med Star Tour og My Travel er Apollo de største udbydere af charterrejser herhjemme.

200 mio. i overskud
Med udgangspunkt i allerede offentliggjorte tal ligger det ifølge flere branchekilder fast, at det samlede overskud når op over 200 mio. kr.

Således har den danske afdeling af My Travel, der ejer Spies, Tjæreborg, Ving, Skibby og Gate Eleven, allerede meldt ud om et overskud i 2004 på 82 mio. kr. sammenlignet med 23 mio. kr. sidste år.

Samtidig forventes Apollo ifølge Berlingske Tidendes oplysninger at komme ud af året med et overskud på 35 mio. kr., mens Danmarks største rejseudbyder, Star Tour, mere end fordobler sidste års overskud på 15 mio. kr. til op mod 40 mio. kr.

Dertil kommer Bravo Tours udmeldinger om et overskud på 14 mio. kr. samt cirka ti mio. kr. hos Århus Charter.

Af børsetiske hensyn kan Star Tours salgsdirektør Stig Elling ikke kommentere selskabets årsregnskab, Star Tour ejes af den børsnoterede tyske rejsegigant Tui, men som en af de få i branchen taler han åbent om den magiske grænse på 200 mio. kr.

»Branchen kommer helt sikkert ud af 2004 med et overskud på over 200 mio. kr. Det kan jeg regne ud, uden dog at skulle sætte tal på vores eget overskud. Jeg kan bare konstatere, at vi ser den samme tendens som hos My Travel,« siger han.

Det gode resultat er en kombination af en våd dansk sommer, lavere omkostninger samt det almindelige økonomiske opsving, der har givet danskerne købelysten tilbage.

Der er ifølge Stig Elling tale om en branche, der i løbet af de seneste år er kommet af med en række børnesygdomme. Fokus på volumen og omsætning er afløst af et stift blik på bundlinjen. Først og fremmest er de store rejsebureauer blevet langt mere fleksible til at indsætte flere fly og fleksible i forhold til kunders ønsker om særlige ferielængder.

Desuden lukrerer rejseselskaberne på de pressede flyselskaber, der tilbyder særdeles attraktive aftaler for at få lov at flyve for charterselskaberne. Ydermere har hotellerne stoppet den tidligere praksis med at kræve en garanteret sengebelægning på 70 pct., hvilket har ført til udsalg af charterrejser til spotpriser.

Kan hæmme udviklingen
Et fortsat beskedent afkast får dog Jan Lockhart til at mane til en vis besindighed.

»Flere penge til forbrug smitter som noget af det første af på rejseaktiviteten. Men inden det hele bliver alt for lyserødt, skal vi huske på, at det altså ikke går bedre, end at branchen blot leverer et afkast i forhold til omsætningen på tre-fire procent. Det er blevet væsentligt bedre men er stadig ikke imponerende i forhold til andre brancher,« siger han.

Også direktør for Dansk Rejsebrancheanalyse, Ole Egholm, forventer et samlet brancheoverskud på 200 mio. kroner i 2004. Til gengæld forudser han, at den lette adgang til branchen for nye aktører kan hæmme udviklingen og gøre 2005 mindre lukrativ.

Ligesom brancheformand Jan Lockhart hæfter Ole Egholm sig ved en traditionelt meget lav overskudsgrad.

»Overskudsgraden er meget høj i år sammenlignet med alle tidligere år. Nye spillere på markedet kan dog forplumre billedet og sætte overskudsgraden under pres igen i 2005,« siger han.

Branchens soliditet, der er udtryk for selskabernes kapitalstyrke, har også ifølge Ole Egholm traditionelt ligget på et lavt niveau omkring ti pct.

Den danske charterbranche er i dag kendetegnet ved færre og større udbydere end tidligere. I dag ligger charterbranchens samlede produktion stabilt på knap million rejser om året, hvor den for fem år siden lå på 1,2 millioner rejser.