Reklamemandens sunde kursskifte

Naturmedicin. Peter Riis var reklamemand i 27 år men driver nu voksende virksomhed i en helt anden branche med større vækstmuligheder.

På ni år har den oprindelige, vestjyske reklamemand Peter Riis opbygget en succesrig virksomhed inden for naturmedicin, kosttilskud og medicinsk udstyr, og han har på intet tidspunkt fortrudt, at han for fem år siden solgte sit reklamebureau for at hellige sig Vello Scandinavia A/S.

- At jeg kom ind i denne branche var en ren tilfældighed. Jeg havde i 1998 en stor opgave for Ferrosan, og den var så spændende, at jeg ikke kunne løsrive mig fra tanken om at prøve noget andet, siger Peter Riis.

Sammen med hustruen Winnie deltog han i et stort seminar om naturmedicin i Østrig, og så tog opbygningen af firmaet fart. Udenlandske producenter kunne se en fordel i at placere deres agentur hos en dansk partner med markedsføring som speciale, og Vello har siden opbygget et sortiment ligeligt fordelt mellem egne produkter og agenturer.

- Alle vore produkter er klinisk dokumenterede og publicerede, og vi er i den heldige situation, at vi har succesoplevelser med både Matas og Helsam, som sælger hovedparten af vore produkter. Når vi lancerer et nyt produkt, er de forberedte på, at det er værd at bruge tid på, siger Peter Riis.

Magnettopmadrassen Velloflex, der fremstilles af fire medarbejdere på Vellos egen fabrik i det østlige Tyskland, har i alle årene været en rygrad i firmaets salg, og den sælges direkte fra Varde. Den er solgt i cirka 75.000 styk på det danske marked og med fem ugers fuld returret. Madrassen med magnetindlæg har en gunstig virkning på visse former for smerter, og returprocenten er på beskedne ti procent.

Eksporten skal styrkesStifterens søn, Søren Riis, 27 år og nyuddannet cand.merc. i afsætning fra Copenhagen Business School, er lige trådt ind i firmaet. Han skal med domicil i København pleje de nuværende eksportmarkeder, hovedsageligt Skandinavien, Island og Tyskland, og opdyrke nye markeder i blandt andet Østeuropa. Det seneste produkt, selvbrunerservietten EasySun, er med succes lige lanceret i Sverige.

- Jeg ser et stort marked for anerkendte, dokumenterede produkter i fremtiden. Vi forventer en årlig vækst på 20 procent i Danmark, mens udviklingen i eksporten er uforudsigelig. Vi glæder os over, at der er strammet op på lovgivningen med et EU-direktiv for nogle år siden, og flere useriøse virksomheder med ulovlige produkter er forsvundet, siger Peter Riis, 53 år.

Han har allerede modtaget flere attraktive tilbud fra større virksomheder inden for naturmedicin men har hver gang afslået.

Stabile resultaterDet niende regnskabsår udviser samme stabilitet i indtjeningen som de foregående, og at resultatet før skat er faldet skyldes alene, at der er betalt en halv million i royalty til moderselskabet.

Gruppen under P. Riis Holding A/S omfatter tre selskaber, et ejendomsselskab, et import/eksportselskab og Vello Scandinavia, og den samlede omsætning er på 30 mio. kr. I volumen har den nye levevej således ikke nået den tidligere, idet Riis-reklamevirksomheden med eget trykkeri på sit højeste var nær 75 mio. kr. i omsætning og havde over 40 medarbejdere. Den tjente dog for få penge i forhold til omsætningen.

- Med indførelsen af den nye teknik i den grafiske branche blev det så anstrengende, at det ikke var besværet værd. Kunderne var ikke så trofaste, for de købte, hvor de kunne få det hele bedst og billigst, siger Peter Riis.

Han er for længst selv blevet reklamekøber og fordeler budgettet på tre-fire mio. kr. årligt på fire-fem bureauer.