Reklamebranchen fejrer sig selv

I aften afgøres det, hvilke reklamebureauer, producenter, annoncører samt reklamefilm som har gjort det bedst i det forgangne år. Dansk Reklame Film uddeler årets reklamefilmpriser Arnold05. Berlingske.dk viser vinderne samtidig.

Et godt bud på en af de mest populære danske reklamefilm er Harry og Bahnsen. Her gøres klar til optagelse af endnu en episode. Kenneth Kainz har været instruktør på samtlige 57 film, som er lavet for DSB. Foto: Nanna Kreutzmann Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

For 20. gang samles hele den danske reklamebranche i aften til gallafest i Imperial for at hylde sig selv med uddelingen af Dansk Reklame Films prestigefyldte Arnold-pris 2005. Klokken 22.30 vil berlingske.dk offentliggøre dette års vindere i alle priskategorier.

1.100 gæster vil fejre de kreative bag filmene fra reklamebranchen og filmproduktionsmiljøet, som kæmper om Arnold-prisen i de fire kategorier: VovemodsPrisen, IdéPrisen og InstruktionsPrisen, samt PublikumsPrisen.

Herudover gives der to diplomer i hver prisklasse. 156 film har været indsendt til konkurrencen, og 64 film er foreløbig tilbage, før juryens dom falder i aften.

Der er brugt færre penge
»Vi var som jury igennem en række rigtig fine film, men også en del »metervarer«. Generelt må jeg sige, at de deltagende film er godt instrueret. Men man kan måske se, at der de senere år er blevet brugt færre penge på at lave filmene,« fortæller filminstruktør Charlotte Sachs Bostrup, der er medlem af juryen ved Arnold05.

Det er kendte ansigter fra reklameblokken, der i aften kæmper om priserne.

De langskæggede bargæster fra Tuborg er oppe mod Fakta-medarbejderen med stregkoderne, der igen konkurrerer med slagtermesteren fra T. Hansen Gruppen, den naive pige fra Dansk Tipstjeneste og de bøvede bademestre fra Lalandia.

Det offentlige er med
Som noget nyt er kategorien Oplysnings- og imagekampagner i år vokset markant.

Kunderne er typisk offentlige myndigheder, og de er blevet bedre til at bruge reklamemediet til at komme i kontakt med danskerne.

Det gælder blandt andet offentlige myndigheder, som integrationsministeriet, Rådet for Større Færdselssikkerhed og Sundhedsstyrelsen.

En anden tendens i årets film, er, at »alt er tilladt«.

»Konkurrencen rummer det hele. Enkle ideer, store produktioner, udfordrende reklamer og de gode klassiske former.

Derfor er det også svært at spå om, hvem der vinder,« mener kreativ direktør Per Pedersen, Uncle Grey Århus, der sammen med de resterende 11 mand store jury har udvalgt vinderne, dog med undtagelsen af publikumsprisen, der meget passende afgøres af et indbudt publikum i to biografer i henholdvis Århus og København.

Se de deltagende film:

www.arnold05.dk