Reklame-TV giver kassen

TV 2 er i den parat til et salg: Overskuddet voksede i fjor fra 31 til 208 millioner kroner som følge af stigende reklameindtægter.

Selv om annoncefolkene klager over dårlige tider, så brager TV 2 frem med en stigning i reklameomsætningen på hele 16 procent fra 2002 til 2003.

Det er en af årsagerne til, at TV 2 har kunnet øge resultatet før skat fra 31 mio. kr. til nu 208 mio. kr. i 2003. En perfekt timing for optimismen for TV 2s ejer - staten - som går og pusler med tanker om at sælge stationen.

Et overskud i denne størrelsesorden kunne indikere en pris omkring 1,5 til to milliarder kroner.

Ikke overraskende er adm. dir. Peter Parbo stolt af regnskabet. En del af overskuddet skal bruges til nye aktiviteter, bl.a. til etableringen af den nye kanal for seniorer TV 2 Charlie, ligesom fodboldfans bliver tilgodeset med EM til sommer og landsholdets hjemmekampe. Også OL i Athen til efteråret vil gøre et indhug i de opsparede midler.

Til en samlet bedømmelse af TV 2s regnskab hører dog, at der er sket en del omstruktureringer. En del af aktiviteterne er overført til TV 2 regionerne. Samtidig er omkostningerne faldet med hele 306 mio. kroner.