Reklame-festival i Cannes solgt

Verdens mest prestigefyldte reklamefestival, Cannes Lions, er solgt til mediegiganten Emap. Pris knap 590 mio. kr.

En af Englands største mediegrupper, London-baserede Emap Communications, har købt verdens mest prestigefyldte reklamefestival - Cannes Lions International Advertising Festival. Den ugelange festival i juni, der også kaldes for annoncørernes Oscar, omsætter hvert år for godt 133 mio. kr. og kunne senest prale af et overskud på over 77 mio. kr. Med en så høj overskudsgrad fik sælgeren - WJB Chiltern Trust Co. Ltd. - da også en ordentlig pris for Cannes Lions. Samlet sum: Knap 584 mio. kr.

Mere end 8.000 annoncører og marketingschefer deltog i øvrigt i den seneste udgave af Cannes Lion, som har sit navn efter løven på Piazza San Marcos i Venedig, hvor festivalen startede i 1954, før den flyttede til Cannes i 1984.

Dens nye ejer, Emap, ejer en stribe radiostationer og forlagsvirksomheder i Europa og er den næststørste magasinudgiver i Storbritannien og nummer et i Frankrig med mere end 150 titler - heriblandt FHM, Heat og Tele Star.

Firmaet er desuden et af de førende inden for B2B-magasiner - inklusiv Europas annoncemagasin - Media & Marketing Europe.