Rejsebureauer opfordres til at gå på kant med loven: »Det er en uholdbar situation«

Søndag oplyste Danmarks Rejsebureau Forening, at man opfordrer de danske rejseselskaber til ikke at refundere penge for aflyste rejser. Dette vil dog stride imod gældende lovgivning, advarer Forbrugerrådet Tænk.

Kunder hos danske rejseselskaber kan stå i en situation, hvor de ikke kan få pengene tilbage for aflyste rejser. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ólafur Steinar Gestsson/Ritzau Scanpix

De gængse regler for aflyste rejser siger, at man kan få refunderet beløbet, såfremt man er uden skyld i aflysningen. Dette kan nu blive ændret, eftersom især rejseselskaber står i en hård økonomisk situation.

På den baggrund opfordrer Danmarks Rejsebureau Forening (DRF) danske rejseselskaber til ikke at refundere beløbet for aflyste rejser, selv om dette er i strid med forbrugerrettigheder såvel som gældende lovgivning.

Ifølge pakkerejseloven og købeloven har forbrugeren ret til at få et betalt beløb refunderet, såfremt man har betalt for en vare, der ikke kan leveres. Dette gælder også for rejser, forklarer Vagn Jelsøe, der er vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk.

»Den opfordring, som Danmarks Rejsebureau Forening er kommet med, mener jeg, er en forkert vej at gå. Det er ikke i orden at opfordre virksomheder til ikke at overholde gældende lovgivning. Det er et grundlæggende princip, at får man ikke en bestilt vare leveret, så skal man have pengene tilbage. Og dette skal man ikke slække på i panik over at stå i en svær økonomisk situation,« siger Vagn Jelsøe.

Hård økonomisk situation

Grunden til, at DRF opfordrer danske rejsebureauer til ikke at refundere beløb for aflyste rejser, er, at danske rejseselskaber efterhånden står i en meget svær økonomisk situation, oplyste DRF i en pressemeddelelse søndag.

Ifølge foreningen kæmper rejsebureauerne med et salg, der er faldet med mere end 90 procent. Desuden kan rejsearrangørerne ikke få penge retur fra hoteller og luftfartsselskaber, og også af den grund mister de penge.

DRF håber derfor, at regeringen tilbyder rejsebranchen en hjælpepakke, så selskaberne ikke går konkurs. Indtil dette sker, opfordrer DRF så selskaberne til ikke at refundere beløb til kunderne.

»Det er en markant udmelding, men hvis ikke regeringen meget hurtigt kommer med en betragtelig økonomisk indsprøjtning til rejsebranchen, er det vores vurdering, at rejsebureaubranchen som helhed risikerer at gå konkurs,« udtaler Lars Thykier i pressemeddelelsen.

Vagn Jelsøe kan godt forstå, at rejsebranchen er nervøs:

»Jeg mener, at både rejsebureauer og forbrugere skal slå koldt vand i blodet og satse på, at det bliver afklaret hurtigt, hvordan regeringen kan hjælpe branchen, for det er ikke holdbart at slække på almindelige forbrugerrettigheder, selv om man står i en svær situation.«

Hvis det kommer dertil, at rejsebureauer nægter at betale kunder penge tilbage, opfordrer Vagn Jelsøe til, at man henvender sig til sit forsikringsselskab.

»Så må det i givet fald være et skænderi mellem forsikringsselskaberne og rejsebureauerne. Det er jo en uholdbar situation, hvis forbrugerne skal være kastebold mellem forsikringsselskaberne og rejsebureauerne,« siger han.