Regning for bankskandale over 100 milliarder

Alene de fem største banker i Storbritannien har sat enorme summer til side for at dække tab efter vildledning af kunderne.

Lloyds Banking Group er foreløbig dne bank, der har sat flest penge til side til at dække kundernes erstatninger for dårlig vejledning om en særlig forsikring - over 50 milliarder kroner. Fold sammen
Læs mere
Foto: CARL COURT
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det ramte som en bombe i den britiske finansverden, da bankerne i april 2011 ved lov blev forpligtet til at give erstatning til kunder, som er blevet misinformeret om en særlig form for forsikring mod for eksempel arbejdsløshed - og det endda med tilbagevirkende kraft til 2001. Omfanget af kravene er imidlertid vokset og vokset i et omfang, som ingen dengang havde forestillet sig. Først nu viser regningens astronomiske størrelse sig.

Den seneste uges kvartalsregnskaber fra de største britiske banker indeholder nemlig tal for de hensættelser, som bankerne har lavet til de forventede tab, og alene de fem største banker har lagt over 10 milliarder pund til side til erstatninger til kunderne, skriver Financial Times.

Erstatningerne skal udbetales til kunder, der har tegnet såkaldte "Payment Protection Insurances" eller PPI. Det er en slags ulykkes- og arbejdsløshedsforsikring, som skal dække restancer i tilfælde af, at personen mister sin indtægt. Dårlig information har betydet, at kunderne i praksis har været uvidende om deres rettigheder og derfor ikke har trukket på forsikringen i situationer, hvor de egentlig var berettiget til det.

I begyndelsen af ugen lagde Barclays 700 millioner pund til side i sit kvartalsregnskab, og det bringer bankens samlede regning op på to milliarder pund. Torsdag var det så Lloyds Banking Group, som opgjorde sine forpligtelser i sagen til i alt 5,3 milliarder pund. Blandt de øvrige storbanker har også HSBC, Royal Bank of Scotland og Santander sat enorme beløb til side til erstatninger.

Analysefirmaet JP Morgan Cazenove anslår, at finansbranchen samlet set kan ende med at måtte punge ud med 15 milliarder pund eller 140 milliarder kroner. Det svarer til omtrent halvdelen af det samlede salg af PPI-forsikringerne siden 2001, skriver Financial Times.

Lloyds bestrider imidlertid, at alle klagerne bør få medhold. Banken mener, at op mod halvdelen af klagerne er ubegrundede og ønsker at kunne pålægge bureauer, der hjælper kunderne med at formidle kravet, et gebyr på over 8.000 for klager, der senere bliver afvist.