Regeringen vil booste eksport til vækstmarkeder

Eksporten til vækstmarkeder skal øges med over 50 procent til 90 milliarder kroner, mener regeringen som en del af sin vækstmarkedsstrategi.

Statsminister Helle Thorning-Schmidt (im), udenrigsminister Villy Søvndal og økonomiminister Margrethe Vestager Fold sammen
Læs mere
Foto: Nils Meilvang
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Regeringen vil øge eksporten til verdens vækstmarkeder fra cirka 60 milliarder til 90 milliarder kroner.

Ambitionen er en del af regeringens vækstmarkedsstrategi, der præsenteres onsdag.

Strategien lægger også op til, at vækstmarkederne skal investere mindst dobbelt så meget i Danmark, som de har gjort i perioden 2005 til 2010.

Vækstmarkedsstrategien skal ses som en del af regeringen offensive erhvervs- og vækstpolitik, siger erhvervs- og vækstminister Ole Sohn (SF).

- Det er vigtigt, at danske virksomheder kan gøre sig gældende på markeder, hvor der er størst potentiale. Derfor styrker vi blandt andet eksportfinansiering og finansieringsrådgivning, sætter fokus på relationsopbygning samt øger kendskab til Danmark og danske styrkepositioner. Indsatsen er for alle virksomheder, men ikke mindst de små og mellemstore, som har særligt brug for et rygstød for at komme ud på vækstmarkederne, siger han.

Konkret har regeringen afsat yderligere 50 millioner kroner til initiativer inden for eksport og vækstfremme i 2012 til 2013. Desuden vil 50 procent af Eksportrådets midler til eksportfremstød målrettes nye vækstmarkeder og de såkaldte BRIK-lande; Brasilien, Rusland, Indien og Kina.

Samtidig skal rådgivningen af danske virksomheder og markedsføringen af Danmark som investeringsland styrkes.

Ifølge handels- og investeringsminister Pia Olsen Dyhr (SF) er eksporten i høj grad grundlaget for dansk velfærd.

- Eksporten svarer i dag til 50 procent af Danmarks BNP og kaster omkring 700.000 arbejdspladser af sig. Danske virksomheder er gode til at eksportere til vores naboer og USA, men cirka 2/3 af væksten frem mod 2015 foregår på fjernere markeder. En målrettet indsats for at udnytte danske styrkepositioner på vækstmarkederne er afgørende for vores vækst og beskæftigelse, siger hun.

Strategien for vækstmarkeder og de fire BRIK-lande, der gælder de næste fem år, er en del af regeringsgrundlaget.