Rederiet Norden vil være kendt i Kina

Kampen om de dygtigste talenter i shippingbranchen er benhård, for de dygtigste kinesere foretrækker ofte at arbejde for store kendte virksomheder. Derfor vil det danske rederi Norden være kendt blandt de studerende i Kina.

SHANGHAI: »Det er ikke vigtigt at have en stor omsætning i Kina. Men de rigtige mennesker er altafgørende.«

Ordene kommer fra Peter Borup, som er administrerende direktør for det danske rederi Norden Tanker and Bulkers og bor i Singapore, Asiens shipping-centrum.

Siden virksomheden i 2003 åbnede sit kontor i Shanghai, har han som Asien-ansvarlig haft et altoverskyggende mål. Nemlig at gøre Norden kendt blandt de dygtigste talenter i branchen. Hvor en anden dansk spiller - A.P. Møller-Mærsk - har valgt at køre road shows på læreinstitutionerne i Kina for at brande virksomheden blandt de studerende, så har Norden valgt en lidt anderledes taktik.

Sammenlignet med andre virksomheder i sin branche er Norden en lille og forholdsvis ukendt virksomhed med ca. 150 medarbejdere globalt, og da mange dygtige kinesere mener, at »big is beautiful«, så Peter Borup et behov for at markedsføre virksomheden mere direkte over for målgruppen.

Derfor har Norden indgået et samarbejde med Shanghai Maritime University, som har en stor gruppe talenter´samlet på et sted. Her har rederiet de seneste to år uddelt legater på 7.500 RMB (ca. 5.536 kr.) til de fem bedste studerende på den to-årige overbygning. Forrige år blev legaterne uddelt af prinsesse Alexandra, og i december kom badmintonspilleren Peter Gade til Shanghai

for at agere kransekagefigur.

»Det at bruge en kendt dansker til at uddele legatet, var en anledning til at komme i de lokale medier, hvilket også kan hjælpe med at gøre virksomheden mere kendt i Kina,« siger han.

Legatmodtagerne bliver udvalgt i samarbejde med professorerne på universitetet, som også hjælper med at finde egnede kandidater til eventuelle job i Norden, der selv ejer 12 skibe og har kontrol over 160 skibe, som til og fra Kina hovedsageligt transporterer jernmalt, cement og kul.

Kampagnen virker

Et godt netværk er afgørende for at få adgang til viden om et marked, der bliver vigtigere og vigtigere og er yderst uigennemskueligt. Det skyldes bl.a., at mange oplysninger om de kinesiske havne bliver behandlet som en statshemmelighed af de lokale myndigheder.

»Vi har brug for folk, der forstår alt det, der ikke bliver sagt. Det kan være svært for danskere, og derfor er det smartere at bruge lokale, der har gode forbindelser og kender branchen indefra. I Kina går adgangen til et netværk igennem personen og ikke nødvendigvis via virksomheden. Derfor tager det længere tid at opbygge et bredt netværk i Kina,« siger Peter Borup.

Norden har også haft to unge professorer fra Shanghai Maritime University på besøg i Danmark i tre måneder, hvor de lærte virksomheden at kende, så de bedre kan hjælpe Norden med at finde de rigtige mennesker.

Indtil videre ser branding-kampagnen ud til at virke. I hvert fald vurderer universitetets ledelse, at ca. 85 pct. af de 14.000 studerende nu kender Norden. Desuden søgte 200 studerende om at være med i en workshop, der var arrangeret af virksomheden.Her fik de studerende bl.a. til opgave at skrive et essay om, hvem de gerne vil arbejde for, når de er færdiguddannede., og om hvad der skal til for at få dem om bord i en virksomhed.

»De fleste svarede, at det vigtigste for dem, er at få en chef, de kan lære af. Og mange vil gerne have et job, der giver dem mulighed for at komme til udlandet. Det faglige niveau er forbløffende højt. De taler godt engelsk, og de ved, hvad de vil. Vi er der for at fortælle dem noget, men vi vil også gerne lære af dem,« siger Peter Borup.