R: Skønmaleri af Femern-trafik

De Radikale mener, at der er luftige og hullede prognoser bag Trafikministeriets prognoser over gods på en kommende Femern-bro.

Forhandlingerne om den hidtil dyreste bro fra Danmark kører for fulde omdrejninger, og i dag skal Det Radikale Venstre til møde i Trafikministeriet med minister Flemming Hansen (K).

Forud for mødet siger den radikale trafikordfører Martin Lidegaard, at han med negativt resultat har fået gennemgået de prognoser for godstrafikken, der bl.a. ligger til grund for at finansiere en investering på 30 - 35 mia. kr.

»Vi har haft professionelle folk til at se på prognoserne for gods på Femern-forbindelsen, og de siger, at den vækst, der er indskrevet i prognoserne, er direkte usandsynlig. Der er også andre store huller i planen for Femern.«

Statistik med godstog
Martin Lidegaard bygger sit udsagn på, at statistikken med godstog viser nedadgående mængder i Danmark i de seneste ti år. Men prognosen for broen viser, at trafikken med godstog med ét vil være stigende år efter år i perioden 2015 - 2039.

»Det virker ikke sandsynligt, at man blot ved at bygge en bro kan skabe mere gods. Hvor skal det komme fra. Og hvis man så formoder, at godset kommer, hvordan skal det så komme til og fra forbindelsen. Vi har allerede i dag kapacitetsproblemer på skinnerne til og fra København. Der mangler det femte spor, hvis der skal være tilstrækkelig kapacitet. Jeg er ikke pessimist, men man skal være ekstrem optimistisk for at tro på disse prognoser, der skal understøtte en investering på et tocifret milliardbeløb,« siger Martin Lidegaard.

Optimistisk minister
Trafikminister Flemming Hansen meldte forleden ud, at han er meget optimistisk mht. at sikre sig et »bredt forlig« om en Femern-bro.

Det skete efter, at han havde set på hvilke betingelser, Socialdemokratiet vil gå med på.

Første punkt på deres dagsorden er, at »finansielle overslag og trafikprognoser skal overholdes«, ligesom takstpolitikken på de forskellige broer skal ske uafhængigt af hinanden.

Trafikordfører i Socialdemokratiet, Poul Andersen, siger til Berlingske, at han undrer sig over, at de konservative, før de kom i regering, kæmpede for at få sat taksten på Storebælt ned, men at den kamp åbenbart er ganske opgivet fra borgerlige side i dag.

Trafikministeriet havde i går ingen kommentarer til Martin Lidegaards udmeldinger om prognoserne før mødet i dag.