Psykologien bag Storytelling

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Det er en stærk

måde af at trænge igennem til forbrugere og medarbejdere. Takket være nogle psykologiske fænomener formår

storytelling at gøre tørre tal og abstrakte værdier til menneskelige og spændende historier.



Branding

og storytelling står på mange virksomheders agenda. Reklamer og annoncer præsenteres tit i form af en historie,

med et produkt i en central rolle. For eksempel viser Polle fra Snave hvordan storytelling i reklamer kan udvikle sig fra en sjov

gimmick til et helt univers: Polle Fiction.

Storytelling kan bruges til det helePolle viser hvordan ekstern branding gennem

storytelling sætter fokus på et produkt (mobillos) i en vel fortalt historie. Men fokus kan også lægges på

virksomheden. Nike har for eksempel formået at opbygge et image hos forbrugerne, der giver en betydelig ekstraværdi til

deres produkter. Nike-logoet er for de fleste unge symbol på succes og popularitet.



På det globale marked står

de fleste produkter kvalitetsmæssigt og prismæssigt lige. Derfor bruges storytelling til at kreere en unik følelse og

et stærkt image hos forbrugerne. Storytelling kan gøre et brand enestående og unikt.



Men historier har flere

målgrupper. Mange virksomheder bruger storytelling til at formidle fx værdier, missioner og målsætninger til

de ansatte. Personalehåndbøger indeholder tit små historier fra medarbejderne, der illustrerer virksomhedens kultur

og omgangsnormer, noget der er svært at udtrykke i tørre tal og fakta. Det er noget man skal opleve personligt, men det

er også noget man kan fornemme via historier fra personalet. Derfor er storytelling et meget effektivt værktøj

til intern branding.



Storytelling bruges således til branding af både produkter og værdier, men også

til branding af selve virksomheden. Det kan være et succesfuldt redskab på mange forskellige områder. Bruges storytelling

på en gennemtænkt og kreativ måde, trænger man igennem til forbrugernes og medarbejdernes hjerter. Grundlaget

for successen er psykologien bag storytelling: mennesker glæder sig både over at fortælle historier og over at få

fortalt de gode historier.

Psykologien bag storytelling

Brugen af historier til formidling af en bestemt moral eller et

bestemt budskab, er ikke nyt. Det er lige så gammelt som menneskeheden. Biblen indeholder mange historier med en bestemt overordnet

betydning eller et budskab. Eventyr lærer børn vigtige normer og værdier. ÆDet gode overvinder det ondeÆ,

ergo hold dig væk fra alt det der er forbudt.



Underholdende historier gør det nemt for børn at huske og at

identificere sig med hovedpersonerne. Ligesom eventyr kan storytelling rumme en pædagogisk effekt, når det fx drejer sig

om præsentation af et årsregnskab. Ved at fortælle historier er det nemmere at huske produktfakta, end ved at en

simpel opremsning. Derudover kan vi med historier også lettere relatere os til abstrakte mål som fx Æmere effektivt

samarbejdeÆ.



Vores hjerner er koblet sammen på en sådan måde, at vi bedst husker ny information, når

den kommunikeres i en logisk sammenhæng. Og det er essensen i storytelling, at præsentere information i en tiltalende

og logisk sammenhæng: nøjagtig som en (god) historie.



Storytelling formår at formidle tørre tal og

fakta samt abstrakte værdier og normer på en let forståeligt og tilgængelig måde. Det skaber sammenhæng i

en masse komplekse informationer, og fremmer indsigt og forståelse.



En god historie taler til hjertet, og derfor husker

man den. Det er storytellingens styrke, men også dens svaghed. De psykologiske tricks kan også misbruges. Alt for påtrængende,

kedelige eller moralistiske historier trænger ikke igennem, de afstøder snarere.



Der er en hårfin grænse

mellem en god historie der huskes og dem som opfattes som dårlige. Og der er mange historier der huskes, men afsenderen og det

oprindelige budskab glemmes fordi det er blevet kvalt af historien. Men forstår man hvordan storytelling fungerer og bruges,

skaber man til gengæld det unikke og enestående mesterværk der trænger igennem.