Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>
____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>
____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Det er en stærk
måde af at trænge igennem til forbrugere og medarbejdere. Takket være nogle psykologiske fænomener formår
storytelling at gøre tørre tal og abstrakte værdier til menneskelige og spændende historier.
Branding
og storytelling står på mange virksomheders agenda. Reklamer og annoncer præsenteres tit i form af en historie,
med et produkt i en central rolle. For eksempel viser Polle fra Snave hvordan storytelling i reklamer kan udvikle sig fra en sjov
gimmick til et helt univers: Polle Fiction.
Storytelling kan bruges til det helePolle viser hvordan ekstern branding gennem
storytelling sætter fokus på et produkt (mobillos) i en vel fortalt historie. Men fokus kan også lægges på
virksomheden. Nike har for eksempel formået at opbygge et image hos forbrugerne, der giver en betydelig ekstraværdi til
deres produkter. Nike-logoet er for de fleste unge symbol på succes og popularitet.
På det globale marked står
de fleste produkter kvalitetsmæssigt og prismæssigt lige. Derfor bruges storytelling til at kreere en unik følelse og
et stærkt image hos forbrugerne. Storytelling kan gøre et brand enestående og unikt.
Men historier har flere
målgrupper. Mange virksomheder bruger storytelling til at formidle fx værdier, missioner og målsætninger til
de ansatte. Personalehåndbøger indeholder tit små historier fra medarbejderne, der illustrerer virksomhedens kultur
og omgangsnormer, noget der er svært at udtrykke i tørre tal og fakta. Det er noget man skal opleve personligt, men det
er også noget man kan fornemme via historier fra personalet. Derfor er storytelling et meget effektivt værktøj
til intern branding.
Storytelling bruges således til branding af både produkter og værdier, men også
til branding af selve virksomheden. Det kan være et succesfuldt redskab på mange forskellige områder. Bruges storytelling
på en gennemtænkt og kreativ måde, trænger man igennem til forbrugernes og medarbejdernes hjerter. Grundlaget
for successen er psykologien bag storytelling: mennesker glæder sig både over at fortælle historier og over at få
fortalt de gode historier.
Psykologien bag storytelling
bestemt budskab, er ikke nyt. Det er lige så gammelt som menneskeheden. Biblen indeholder mange historier med en bestemt overordnet
betydning eller et budskab. Eventyr lærer børn vigtige normer og værdier. ÆDet gode overvinder det ondeÆ,
ergo hold dig væk fra alt det der er forbudt.
Underholdende historier gør det nemt for børn at huske og at
identificere sig med hovedpersonerne. Ligesom eventyr kan storytelling rumme en pædagogisk effekt, når det fx drejer sig
om præsentation af et årsregnskab. Ved at fortælle historier er det nemmere at huske produktfakta, end ved at en
simpel opremsning. Derudover kan vi med historier også lettere relatere os til abstrakte mål som fx Æmere effektivt
samarbejdeÆ.
Vores hjerner er koblet sammen på en sådan måde, at vi bedst husker ny information, når
den kommunikeres i en logisk sammenhæng. Og det er essensen i storytelling, at præsentere information i en tiltalende
og logisk sammenhæng: nøjagtig som en (god) historie.
Storytelling formår at formidle tørre tal og
fakta samt abstrakte værdier og normer på en let forståeligt og tilgængelig måde. Det skaber sammenhæng i
en masse komplekse informationer, og fremmer indsigt og forståelse.
En god historie taler til hjertet, og derfor husker
man den. Det er storytellingens styrke, men også dens svaghed. De psykologiske tricks kan også misbruges. Alt for påtrængende,
kedelige eller moralistiske historier trænger ikke igennem, de afstøder snarere.
Der er en hårfin grænse
mellem en god historie der huskes og dem som opfattes som dårlige. Og der er mange historier der huskes, men afsenderen og det
oprindelige budskab glemmes fordi det er blevet kvalt af historien. Men forstår man hvordan storytelling fungerer og bruges,
skaber man til gengæld det unikke og enestående mesterværk der trænger igennem.