Professor: Billigere Storebæltsbro vil koste i rederitilskud

Gør politikerne alvor af deres signaler om at sænke taksterne på Storebælt, skal de samtidig stille med en stor pose penge til de to rederier Mols-Linien og Scandlines.

Læs mere
Fold sammen
Det vurderer trafikprofessor H.P. Myrup, Aarhus Universitet .

- Det var en del af forliget om takstpolitikken på Storebælt, at man garanterede mindst en Kattegatrute samt den sydlige - altså Spodsbjerg-Tårs. Hvis man sætter taksterne ret meget ned, så snyder og bedrager man de private færgerederier, der driver ruterne nu, fordi man tager trafik fra dem. De har som private forretninger investeret i tiltro til, at de havde forretninger

i et vist omfang, siger H.P. Myrup til Ritzau og fortsætter:

- Hvis politikerne skal bevare nogen form for troværdighed, er de nødt til at kompensere de to færgeruter med tilskud, hvis de sætter taksterne ned på Storebælt.

Mols-Linien driver i dag ruten Odden-Ebeltoft/Odden-Århus, mens Scandlines driver Spodsbjerg-Tårs.

Advarslen til politikerne betyder dog ikke, at H.P. Myrup mener, det er en dårlig idé at sænke brotaksterne - tværtimod.

/ritzau/