Produktionen flyttes til Bangladesh

Kæmpen i dansk reklame, Wibroe, Duckert & Partners, etablerer afdeling i Bangladesh, der skal klare de trivielle produktionsopgaver.

Produktionen flyttes til Bangladesh - 1
På billedet ses Production Director René Eliesen, som træner de lokale ledere af <br>PeopleGraphic: Imtiaz Ilahi, Ariendam Sengupta og Shams Reza.<br>Foto: Rasmus Dall
Læs mere
Fold sammen
Det er ikke ligefrem velkomment. I hvert fald ikke blandt reklamebranchens mest konservative traditionalister og især ikke i den grafiske branche. Men nu sker det. Wibroe, Duckert & Partners giga store reklame- og kommunikationskoncern, People Group, flytter store dele af produktionen til Østen. En helt ny enhed, GraphicPeople, er i disse uger ved at blive etableret i Bangledesh. Og det sker ene alene for at omstille sig til en ny virkelighed i reklamebranchen, hvor det kræver super organisering og så få omkostninger som muligt til de rutineprægede grafiske opgaver, for at kunne vokse og konkurrere på et globalt marked.

»Vi befinder os i en tid, hvor der er to meget forskellige veje at gå: Enten kan du gennemgå din eksisterende forretning og se hvor meget, du kan spare ved den, eller også kan du se på det som et større marked. Og der gør vi det sidste,« siger Jan Duckert, adm. direktør for Wibroe, Duckert & Partners/People Group, der taler om et paradigmeskifte i branchen.

Parallel produktion
Konkret outsourcer man i disse dage den produktionsmæssige side til Bangladesh. Et kontor med 25-30 mand er ved at blive befolket, og ledelsen i Bangladesh kommer til at bestå af både danskere og lokale folk. Der er samtidig etableret en IT-infrastruktur, som integrerer med People Groups øvrige produktionssystemer, baseret på servere leveret fra København samt netværk og applikationer leveret fra PeopleGroups systemuviklingsafdeling. Målet er, at man fra marts 2005 kan producere parallelt med AdPeople i København.

»Her efter forventer vi, at GraphicPeople er selvstændigt producerende i slutningen af foråret 2005,« siger Jan Duckert.

Sideløbende med hele outsourcing-projektet er der ektableret to nye selskaber i PeopleGroup - TradePeople og TacticalPeople - der skal imødekomme den stigende efterspørgsel efter såkaldt multichannel communication i stedet for dyre TV-kampagner.

Store nye markeder
Jan Duckert har samtidig forventninger om at kunne erobre nye store globale markeder. I forvejen har PeopleGroup bevist det med etableringen af den internetbaserede produktionsplatform for Dell Computer-kataloger, som produceres centralt og færdiggøres lokalt i et hav af lande.

»Ved at udnytte den platform, vi har udarbejdet for Dell, har vi enorme ekspansionsmuligheder. Det betyder nemlig, at vi vil kunne håndtere alle produktionstunge budgetter enormt effektivt,« siger Jan Duckert og gør sig forestillinger om eksempelvis at overtage produktionen af ugentlige annoncer for samtlige bilforhandlere i Europa.

»I dag er det måske omkring 250.000 annnoncer årligt. Og der er spørgsmålet, om man skal blive ved med at lave dem enkeltvis lokalt, eller overlade det til os. Det er et af den slags kvantespring, der er ved at ske i branchen,« siger han og forventer, at alle store brands som eksempelvis Kellogg's vil droppe lokale kontorer rundt i København, London og Stockholm.

»Nike får jo lavet til hele Europa fra Amsterdam, og et svensk bureau laver Diesel på europæisk niveau. Og det er den fremtid, vi kører os i stilling til,« siger han og varsler hårdere tider for klassiske bureaumedarbejdere.

»Hele midterlaget i bureaunernes organisationer har været for højt lønnet i mange år og vil blive hårdt ramt, og samtidig vil den nederste del - færdiggørelseslaget - blive automatiseret og outsourcet. Og jeg vil hellere spare der end på kreativ udvikling.«