Privatfly taber højde: Brugtpriserne faldet med 35 procent

Milliardærer og store koncerner må se milliarder af kroner forsvinde op i den blå luft i takt med, at værdien af deres privatfly nedskrives.

US actor John Travolta speaks to promote the new Challenger 350, a 10-seat business jet by Canadian airplane manufacturer Bombardier, during the European Business Aviation Conference and Exhibition (EBACE) on May 21, 2013, in Geneva. Manufacturers of business jets can look forward to climbing sales in the years to come thanks to emerging markets as they gather in Switzerland for an annual air show, having survived the turbulence of the global financial crisis. AFP PHOTO / ALAIN GROSCLAUDE Fold sammen
Læs mere
Foto: ALAIN GROSCLAUDE

Verdens pengestærke døjer med at sælge deres privatfly på grund af et sammenbrud i markedet, som ligger flere år tilbage. Værdien af fly på brugtmarkedet er faldet betragteligt, efter at markedet i årene før 2008-09 var oversvømmet.

Der udfoldede sig derfor en kreditkrise, som nu efterlader markedet med alt for mange brugte fly, skriver Financial Times ifølge e24.no.

Priserne på brugte fly er faldet med 35 procent over de seneste par år. Gennemsnitsprisen for et brugt privatfly er faldet fra 89,3 i april 2014 til 58 millioner kroner i 2016, skriver "Colibri Aircraft," som har specialiseret sig i markedet for brugte fly.

Finanskrisens efterdønninger

Ejerne har altså tabt millioner af kroner på privatfly, som kom på markedet i perioden op mod finanskrisen.

For at illustrere det, kan man se på leverancerne af fly i 2008 og sammenligne den med det seneste år:

I 2008 blev der leveret 1.313 fly mod blot 661 i 2016 - altså en halvering.

"I perioden forud for 2008 befandt markedet for privatfly sig i en boble, og priserne er kun faldet siden dengang," fortæller direktør Oliver Stone fra Colibri Aircraft til Financial Times.

Salget af en Bombardier Global XRS kunne indbringe 325 millioner kroner før i tiden. Denne pris er nu faldet til et sted mellem 130 og 200 millioner kroner - altså et tab på næsten 35 procent, fremgår det af tal fra Colibri.

Leje fremstår mere attraktivt

Ejere døjer derfor med at få solgt deres fly til bare nogenlunde den pris, de selv købte for, og det er der en anden del af flybranchen, som udnytter. For hvis man ikke kan sælge, må man leje eller chartre sit fly ud.

Ifølge Victor, et selskab på chartermarkedet for fly, står chartrede fly for næsten 60 procent af alle flyvninger med privatfly i Europa.

"Finanskrisen i 2008/09 førte til, at mange selskaber og velhavende personer reeevaluerede omkostningerne ved at eje et privatfly," siger Brad Stewart, der er administrerende direktør i XOJET, til Financial Times.

Ifølge Stewart har det også ført til aftaler om fælleseje af fly samt større efterspørgsel efter leje.