Prisstigninger og store omvæltninger på vej til en million YouSee-kunder

Det er jo selvfølgelig et pænt nøk op, og det er jeg rigtig ked af. For det betyder nok, at den nedadgående spiral, hvor folk opsiger tv-pakker, fortsætter, siger landsformanden for Forenede Danske Antenneanlæg.

YouSee hæver priserne - igen Fold sammen
Læs mere
Foto: Torkil Adsersen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

En bred vifte af varslinger er inden for de kommende uger på vej ud til YouSees én million tv-kunder.

Beskeden er en kedelig en af slagsen: De skal betale mere for deres tv-produkt. Men det er ikke det eneste. Store omvæltninger er tilsyneladende på vej. Også indhold og sammensætning af pakker ser ud til at få en overhaling.

Hvis vi starter med prisstigningerne, så varslede YouSee allerede disse over for landets antenneforeninger i den forgangne weekend.

Her var landsformanden for Forenede Danske Antenneanlæg, Per Theisen, der repræsenterer 200.000 husstande, til stede.

»YouSee havde indbudt os til et møde for at fortælle om, hvad der sker næste år. Og her fortalte de så, at der kommer prisstigninger på alt mellem 10 og 40 kroner om måneden fra starten af 2022,« fortæller Per Theisen til B.T., og uddyber:

»Det er jo selvfølgelig et pænt nøk op, og det er jeg rigtig ked af. For det betyder nok, at den nedadgående spiral, hvor folk opsiger tv-pakker, fortsætter.«

Han fortæller konkret, at de stigninger, han blev præsenteret for på et slideshow af repræsentanter fra YouSee, lød som følger:

Ti kroner mere om måneden for grundpakken. 40 kroner mere om måneden for mellempakken. Og 40 kroner mere om måneden for fuldpakken.

Om prisernes udvikling skriver YouSee følgende til B.T. i en kommentar:

»Vi kan bekræfte, at alle vores tv-løsninger vil stige i pris fra 1. januar 2022. Langt størstedelen af vores tv-kunder – omkring 80 procent – vil opleve prisstigninger på mellem 10 og 40 kroner,« skriver Christian Morgan, direktør for YouSee, til B.T.

Han fortæller, at de enkelte kunder får besked om prisstigningerne i løbet af oktober og november via mail eller brev.

Udover stigende priser kan kunderne også se frem til ændringer i deres pakker og ændringer i de produkter, YouSee tilbyder.

YouSee hæver priserne og ændrer i pakkerne fra starten af 2022 Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen.

Om disse ændringer løber rygterne allerede i flere debatfora på nettet, men YouSee bekræfter kun følgende tiltag på nuværende tidspunkt:

Alle faste tv-pakker får nyt indhold i form af kanaler eller streamingtjenester fra 1. januar 2022 – et eksempel er, at TV 2 News rykker i grundpakken.

Samtidig kommer der nyt indhold, som man kan vælge i bland selv – eksempelvis bliver HBO Nordic snart lavet om til HBO MAX.

YouSee fortæller også, at de arbejder på at gøre grundpakken mindre, så man får mulighed for endnu større valgfrihed.

Og hvad er så årsagen til alle disse ændringer – og især de stigende priser?

»Samtidig med, at der hele tiden kommer nyt indhold og nye tjenester på markedet, oplever vi fortsat store prisstigninger på indholdsrettigheder. Ikke mindst rettighederne til en række populære sportsbegivenheder er steget med flere hundrede procent,« skriver Christian Morgan:

»Når vi forhandler aftaler på plads med indholdsudbydere, er vi meget bevidste om, at vi forhandler på vegne af vores kunder og gør alt, hvad vi kan, for at sikre en god balance mellem omkostninger og det bedste indhold.«

Tilbage hos Forenede Danske Antenneanlæg er man ikke overrasket over, at priserne stiger igen.

Allerede for et par måneder siden begyndte de første stigninger på sportsrettigheder at vise sig i branchen.

»Vi må jo bare erkende, at sportsrettigheder bliver dyrere og dyrere. Samtidig er der stadigvæk flere kunder, der vælger valgfrihed, og der har vi sagt i flere år, at det bliver det altså ikke billigere af. Det betyder, at der er færre til at betale den samlede regning på de enkelte kanaler,« siger Per Theisen:

»Men der er ingen tvivl om, at det nok også ville klæde tv-udbyderne at se lidt indad. Det er tid til at indse, at de ikke bare kan blive ved med at fylde på med prisstigninger.«