Presset vokser på børsaktuelle Alibaba

Kinas gigantiske e-handelsvirksomhed Alibaba Group vil hente over 15 milliarder dollar ved at gå på børsen. Men hjemme i Kina vinder konkurrenterne frem, og centralbanken spænder ben for nye tiltag.

Alibabas onlinebetalingsform, Alipay, blev sidste år suppleret af en fond, kaldet Yu E Bao, hvor kunderne får seks procent i rente Foto: Chance Chan Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

BEIJING: Alibaba Group er i dag verdens største markedsplads for handel på nettet. Og hvad, der begyndte i en etværelseslejlighed i byen Hangzhou, er nu godt på vej til at indtage Wall Street. En børsnotering er på trapperne, og får investeringsbankerne ret, vil den sætte et prisskilt på firmaet på 200 milliarder dollar og dermed gøre Alibaba til verdens næstmest værdifulde internetvirksomhed kun overgået af Google. Målet er at hente over 15 milliarder dollar ved at gå på børsen. Hvis ellers alting går som ventet – og det gør tingene ikke altid på det kinesiske onlinemarked.

For ganske vist har Alibaba stort set kun oplevet fremgang i de 15 år, firmaet har eksisteret. Drevet frem af den karismatiske og altid idérige stifter og entreprenør, Jack Ma.

Alibaba mister markedsandele

Nye datterselskaber, opkøb og alliancer har år efter år sikret titlen som den ubestridte konge af e-handel i Kina. Men sidste år bød på en ny udvikling. Ifølge analysefirmaet Euromonitor mistede Alibaba markedsandele. Virksomheden sidder stadig på imponerende 45 procent af den kinesiske internethandel. Et marked, som Euromonitor vurderer, vil runde 300 milliarder dollar inden for få år. Tilbagegangen var kun på et enkelt procentpoint, men vidner om den ekstreme konkurrence, der præger branchen.

Kinas store detailkæder satser nu også stort på onlinehandel, og en række nichewebsite inden for alt fra tøj og fødevarer til kosmetik er blevet populære hos mange yngre forbrugere. Alibabas online-univers er stort og billigt, men ikke nødvendigvis trendskabende. Andre konkurrenter har valgt at tage kampen op på Alibabas egen banehalvdel. JD.com har længe været en af de største rivaler.

Virksomheden går ligeledes efter en børsnotering i USA og indgår tilmed i en alliance med Alibabas største konkurrent, Tencent. De to internetgiganter krydser klinger på en række områder, men indtil nu har Tencent været langt bedre end Alibaba til at udvikle nye sociale medier.

Mange hundrede millioner kinesere bruger dagligt tjenester som QQ og WeChat, og i modsætning til vestlige pendanter, er det lykkedes for Tencent at koble firmaets sociale medier med markedet for e-handel.

»Alibaba er bange for Tencent, fordi virksomheden har kunderne hele tiden, mens Alibaba kun har dem, når de køber ind,« forklarer Alexander Schultz, direktør for marketingfirmaet Shanghai Jungle, der specialiserer sig i e-handel.

Over 600 millioner kinesere har i dag adgang til internettet, og tallet vokser støt. Fire ud af fem er online på mobiltelefonen, så kampen om fremtidens internetkunder skal i høj grad vindes på mobilen. Og i den kamp ser Tencent ud til at være et skridt foran. Det lader dog ikke til at slå Alibaba ud af kurs.

Fond reguleres af centralbank

Jack Ma er i fuld gang med at udbygge sit virtuelle imperium, der også breder sig langt ind i den finansielle sektor. Alibabas onlinebetalingsform, Alipay, blev sidste år suppleret af en fond, kaldet Yu E Bao, der bedst kan beskrives som en internetbank.

Kunderne får seks procent i rente mod 0,35 procent i de kinesiske statsbanker, så ikke overraskende er Yu E Bao på ingen tid blevet enormt populær. Endda i en sådan grad, at den kinesiske centralbank ser sig nødsaget til at regulere området.

Hongkong-avisen South China Morning Post kunne i går afsløre, at centralbanken arbejder på et nyt sæt regler. Det er blandt andet på tale at indføre et loft over, hvor mange penge det er tilladt at have stående i internetbanker som Yu E Bao. Samtidig valgte centralbanken tidligere på ugen at sætte en midlertidig stopper for Alibaba og Tencents services for betalinger med mobiltelefoner og virtuelle kreditkort.

Ifølge kilder, som nyhedsbureauet Reuters har talt med, går Alibaba efter en børsnotering i årets tredje kvartal. Meget kan nå at ske på det kinesiske internet inden da, men ifølge Alexander Schultz fra Shanghai Jungle står Alibaba stærkt.

»Det er muligt, at Alibaba mister markedsandele, når markedet bliver mere modent, men for brugere, der skal finde et produkt, er Alibaba stadig den bedste løsning. Det er en meget, meget stærk virksomhed, der nu gør klar til at gå på børsen,« siger han.