PR-forening enig om lobby-åbenhed

Brancheforeningen for PR-bureauer vil kontakte Folketinget med forslag om registrering af lobbyister på internettet.

Asbjørn Haugstrup, partner i Rostra Kommuniaktion. PR-foto. Fold sammen
Læs mere
Efter flere dages debat på Business.dk om den manglende åbenhed om lobbyisme i Danmark, besluttede Brancheforeningen for Public Relations Virksomheder i går på et møde at arbejde for større åbenhed på området.

Det oplyser bestyrelsesmedlem Asbjørn Haugstrup, der også er partner i Rostra Kommunikation. Rostra er et af de relativt få konsulenthuse her i landet, som beskæftiger sig med lobbyisme - eller public affairs, som det hedder i fagsprog.

"I bestyrelsen besluttede vi konkret, at jeg på vegne af PR-brancheforeningen tager kontakt til Folketingets Præsidium og spørger, om de er interesserede i at få et oplæg vedrørende mere åbenhed om lobbyisme," fortæller Asbjørn Haugstrup til Business.dk.

Den danske model

Registrering af lobbyister er kendt fra bl.a. EU og USA. En 'dansk model' kan ifølge Asbjørn Haugstrup bestå af en registrering af politiske lobbyister på f.eks. Folketingets hjemmeside, hvor alle kan klikke ind og se, hvilke interesser, det enkelte bureau, virksomhed eller organisation, varetager.

Dermed går PR-brancheforeningen et skridt videre end et forslag i går fra direktøren fra Dansk Textil Union, Jens Birkeholm. Han mener ikke, at virksomhederne skal fortælle, hvem de har arbejdet for i en konkret sag - men 'blot' være officielt registreret som lobbyister.

"Den model dur ikke - for hvis vi skal arbejde for større åbenhed, skal det være reelt. Og så skal alle - også offentligheden - kunne se konkret, hvem det enkelte firma arbejder for," siger Asbjørn Haugstrup.

Og det er ifølge Asbjørn Haugstrup også forklaringen på, hvorfor der inden mødet i PR-brancheforeningen var uenighed i bestyrelsen om at arbejde for større åbenhed.

Lover reelt indhold

"Årsagen til, at der var lidt kurrer på tråden var, at nogen havde opfattet det som et rent symbolsk forslag - men det bliver et forslag med reelt indhold," understreger Rostra-direktøren.

PR-brancheforeningen ønsker dog ikke, at den enkelte folketingspolitiker skal oplyse offentligt, hver gang han eller hun holder et møde med en lobbyist. Det vil ifølge foreningen betyde, at politikernes interesser hele tiden vil blive beklikket, hvis de f.eks. har holdt et møde med bilindustrien eller Greenpeace.

I sidste ende er det Folketinget, der skal tage stilling til spørgsmålet om registrering af lobbyister i Danmark. Det konkrete forslag til åbenhed fra PR-brancheforeningen skal besluttes på en generalforsamling. Den næste er til marts.