PR-direktør: Vi befinder os i en gråzone

Informationsgruppens direktør mener ikke, at firmaets arbejde for pokerfirmaer opfordrer til spil - men erkender, at han befinder sig i en gråzone.

PR-bureauet Informationsgruppen arbejder for to store spillesider på nettet - PokerRoom.com og HoldemPoker.com.

Firmaerne har ikke bevilling til at udbyde spil i Danmark - og jurist Morten Rønde fra Spillemyndigheden hos SKAT rasler i dag på Business.dk med sablen overfor Informationsgruppens arbejde.

Men Ifølge direktør Nils Rasmus Hansen hos Informationsgruppen er formidling af pressemeddelelser ikke skjult markedsføring.

"Vi stiller viden om en kunde til rådighed for journalister. Og der er ikke nogen, der kan forhindre en journalistisk videreformidling af stoffet. Forbrugerombudsmanden og Spillemyndigheden hos SKAT anlægger den holdning, at alt der kommer fra virksomheder, er reklame. Men det er det ikke - det er information om virksomhedernes gøren og laden," siger Nils Rasmus Hansen.

"Vi er fuldstændig uenige med SKAT, for hvis man sidestiller markedsføring og presseinformationer, så begrænser man det fri demokratis muligheder for den åbne debat," understreger PR-direktøren.

Niels Rasmus Hansen understreger, at han rent juridisk tjekkede op på sagen, inden hans firma tog spilleselskaberne ind som kunde.

"Det er en fælles opfattelse hos Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening og Danske Dagblades Forening, at Spillemyndigheden ikke kan gøre indsigelse over for PR-bureauer, som udelukkende formidler pressestof," siger Nils Rasmus Hansen

Han afviser, at hans firma Informationsgruppen kunne finde på at finde en pressemeddelelse ud på vegne af et udenlandsk spilleselskab, som opfordrer til spil - det er nemlig ulovligt:

"Men vi kan da godt finde på at formidle sjove historier fra pokerverdenen, f.eks. sjove anekdoter og historier om en person, der pludselig vandt en million ved et tilfælde eller andre pudsigheder."

Og du mener ikke, at sådan noget kan få folk til at spille hos jeres kunde?

"Jeg vil medgive, at vi befinder os i en gråzone. Men principielt er der forskel på at lave betalt reklame og så sende historier til journalister," siger Nils Rasmus Hansen.