Positive takter fra de nye aktiviteter

Microsofts kerneområder er fortsat Windows og Office-programmerne og det er her, selskabet tjener sine penge. Indenfor de seneste år er fire nye forretningsområder kommet til, og selvom ingen af disse divisioner endnu har formået at skabe overskud, mener Microsoft, det ser lovende ud.

Læs mere
Fold sammen
Home & Entertainment har udviklet den succesfulde spillekonsol Xbox, som i dag ligger nr. to efter Playstation. Succesen tilskrives at Microsoft har satset meget på at få de rigtige spil til Xboxen:

»Vi tror, at nøglen er at tilbyde en platform, som er lettere for spiludviklerne at have med at gøre. Og der er det vores styrke, at vi har været i softwareudvikling i over 25 år. Det er det, vi tror, der kan drive, at vi måske en dag kan blive nummer et i det marked,« siger Klaus Holse Andersen, adm. direktør i Microsoft Danmark. Business Solutions har indtil videre været den af de nye divisioner, der har givet de største tab. Business Solutions, der bl.a. ejer Navision, producerer såkaldt ERP-software til virksomhedsstyring, i hård konkurrence med bl.a. tyske SAP. MSN-divisionen, der omfatter Microsofts internetaktiviteter, viser gode takter i øjeblikket. Efter vedvarende investeringer i at befæste positionen som den førende portal i mange lande, er indtægterne fra reklamer, sponsorater og ekstra services efterhånden ved at overhale udgifterne. Endelig er der Mobility-divisionen, der omfatter produkter til den mobile verden. Salget af Windows CE-styresystemet til håndholdte computere er i kraftig vækst, mens det går mere trægt for Microsoft på mobiltelefonområdet.