Porsche-direktør mulig afløser for VW-topchef

Den 68-årige koncernchef hos Volkswagen, Martin Winterkorn, sagde onsdag aften sit job op efter massivt pres. Martin Winterkorn erkender, at han som direktør har haft ansvar for den miljøskandale, hvor der er blevet fusket med udledning af farlige stoffer.

Indtil forleden var Martin Winterkorn et billede på tysk topkvalitet, ordentlighed og perfektionisme. I går valgte VW-chefen at forlade sin stilling på grund af fusk med udledningen af partikler fra udstødningen på dieselbiler. Arkivfoto: Fabrizio Bensch/Reuters Fold sammen
Læs mere

Den 59-årige Porsche-direktør Matthias Müller er et godt bud på en midlertidig afløser for Martin Winterkorn, der onsdag aften trak sig fra posten som koncernchef for tyske Volkswagen.

Det vurderer flere eksperter, efter at den 68-årige koncernchef onsdag bøjede sig for et massivt pres og sagde sit job op i kølvandet på den skandale, som de seneste dage har rystet ikke kun Volkswagen, men hele den tyske folkesjæl.

»Volkswagen har behov for en frisk start – også når det gælder personale. Jeg rydder nu vejen for denne fornyelse med min opsigelse,« udtaler Martin Winterkorn, der har været topdirektør siden 2007. I en erklæring onsdag aften tilføjer han, at han er »chokeret over begivenhederne de seneste dage, og over at personlige fejl i et sådant omfang har været muligt i Volkswagen.«

Han siger også, at han »som administrerende direktør har ansvaret for de uregelmæssigheder, der er fundet i dieselmotorerne« og at han »af samme grund har anmodet bestyrelsen om en aftale for en fratrædelse.«

»Jeg gør det her for virksomhedens bedste, selv om jeg ikke kender til, at jeg har gjort noget forkert,« siger Martin Winterkorn.

De sidste dages skandale har givet den tyske selvforståelse alvorlige ridser i lakken. Tyskland er kendt for at have styr på tingene, levere kvalitet til tiden og overholde alle regler og aftaler til punkt og prikke. Så det kom som en overraskelse af de store, da de amerikanske miljømyndigheder forleden afslørede, at Volkswagen har fusket med dieselmotorer, så de kom til at fremstå mere miljøvenlige, end de egentlig er.

Det har ført til krav om enorme erstatninger og bøder og har på få dage kappet en tredjedel af børsværdien på Volkswagen, som er verdens største bilproducent med 600.000 medarbejdere i hele verden.

Alene i Wolfsburg et par hundrede kilometer vest for Berlin, hvor Volkswagen har sit hovedkontor, beskæftiger fabrikken tæt ved halvdelen af byens 125.000 indbyggere. Her støtter den store bilkoncern også universiteter og museer, ligesom man ejer den lokale fodboldklub VfL Wolfsburg, der har Nicklas Bendtner i truppen og kæmper mod nogle af verdens bedste hold i Champions League.

21 millioner Folkevogns-Bobler

Volkswagen blev grundlagt i 1938 under det daværende Nazityskland og står bag blandt andet »Boblen,« der blev produceret i flere end 21 millioner eksemplarer. Men Polo, Passat og Golf er også bilnavne, som er blevet en så massiv succes, at de i dag er kendt af enhver skoledreng eller -pige over det meste af verden.

Over de seneste 20 år er virksomhedens salg firedoblet til over 200 milliarder euro om året, og sidste år havde virksomheden et rekordoverskud på 12,7 milliarder euro. I takt med fremgangen har Volkswagen overtaget spanske Seat, tjekkiske Skoda og sportsvognsfirmaer som Bugatti og Lamborghini, så de nu ejer 12 kendte brands, herunder også Bentley, Ducati, Scania og MAN.

Inden for de senere år er det også lykkedes for det tyske bilikon, at få en pæn markedsansdel i Kina og USA.

Det var planlagt, at Martin Winterkorn, der har høstet en årsløn på 20 millioner euro eller 150 millioner kroner, torsdag skulle stå ret over for en bestyrelse, som består af flere prominente navne, heriblandt Wolfgang Porsche, hvis familie har en væsentlig ejerandel i Volkswagen, samt ministerpræsident i Niedersachsen, Stephan Weil (SPD). Herudover sidder repræsentanter fra flere tyske fagforeninger med ved bestyrelsesbordet.

This template (BMExternalArticleBundle:Content\ExternalArticle:Embedded/small.html.twig) should be overridden!

Et væsentligt punkt i samtalen med bestyrelsen skulle have handlet om, hvorvidt Martin Winterkorn kendte til de computere, der skulle narre myndigheder og forbrugere om emissionen fra de dieselmotorer, der er installeret i 11 millioner biler verden over.

Angela Merkel vil have svar

Også den tyske regering har bedt om, at Volkswagen hurtigt kommer med en forklaring, da bilproduktion spiller en vigtig rolle for hele den tyske økonomi.

Den tyske transportminister, Alexander Dobrindt, har kaldt sagen for »manipulation«, som er forbudt i henhold til tysk og europæisk lov, mens Frankrigs miljøminister, Ségolène Royal, har talt om »svig« mod staten.

Også de europæiske bilproducenter i lobbygruppen ACEA har taget afstand fra Volkswagen og afvist, at der er tale om en sag, som omfatter hele bilbranchen i Europa.

Martin Winterkorn er ingeniør og har en fortid i forskningsafdelingen hos Bosch og i kvalitetssikringen hos Audi. I 1993 kom han til Volkswagen, og i 2002 vendte han tilbage som chef for Audi. Fire år senere blev han så Volkswagens koncernchef, hvor han afløste Bernd Pischetsrieder.

Onsdag steg kursen på Volkswagen et par procent på børsen i Frankfurt, men det skete så også efter et større dyk fra kurs 168 til 108, eller med 36 procent mandag og tirsdag.