Populært Maersk Air-koncept

Når Maersk Air starter med 11 nye ruter søndag 28. marts, sker det med et nyt koncept i fire kategorier afhængig af sædeafstand. Foreløbig går det over forventning med turister. I de næste to uger følger forretningskunderne.

»Vi har kun grund til at være tilfredse. Salget af ferierejser går forrygende, og traditionelt melder erhvervslivets sig for alvor et par uger før de nye flyplaner træder i kraft.«

Sådan siger den ny adm. direktør for Maersk Air, Finn Øelund, her godt tre uger før startskuddet til det ny koncept, som både betyder mere fleksibilitet og mulighed for at købe sig op i X-large for 1.400 kr. ekstra med både bedre stole og mere benplads.

Større fleksibilitet med ændring af reservering og navn samt eventuelt refundering er vand på de firmarejsendes mølle.

Det er noget, som man før i tiden kun kendte på business class. På den måde kan der måske godt blive råd til at betale 1.400 kr. mere for at sidde mere afslappet.

Erhvervslivet efterspørger først og fremmest de store europæiske byer som ruterne til Paris (daglige afgange fra maj), Madrid (seks gange om ugen fra 21. april) og London fra både Billund og København samt Bruxelles fra Billund og Barcelona, som er et hit for de fleste, og hvor det efterhånden er svært at få de rigtige ankomsttider i en overbelastet lufthavn.

Satsning på Frankrig
Frankrig er i øvrigt et af de store områder i den nye Maersk Air sommerplan. Som nævnt er Paris med, derudover er Bordeaux, Lyon, Marseilles og Toulouse kommet på fartplanen.

»Vi satser stærkt og bredt ud i Europa fra Danmark, og vi går efter hovedlufthavne. Vi er ikke interesseret i en eller anden sekunda-lufthavn. Det ville også være ødelæggende for den businesstrafik vi gerne vil udbygge,« siger Finn Øelund.