Polske slagterier indtager Danmark

Slagterier i Centraleuropa ruster sig til et dansk indtog med konkurrencedygtige produkter. Kategorigruppechef Torben Laursen fra Coop venter kraftig import af pølser og andre forarbejdede produkter. Især fra Polen.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Polske slagterier forbereder et massivt indtog i Danmark.

Og snart vil danske forbrugere i langt større omfang end tidligere kunne købe pølser og andre forarbejdede kødprodukter fra Centraleuropa.

»Vi venter en kraftig import af forarbejdede varer fra de nye EU-lande. Først og fremmest fra Polen. Coop har allerede testet polske grill-produkter i butikkerne, og det var forbrugerne tilfredse med,« fastslår kategorigruppechef Torben Laursen fra Coop Danmark.

Danmarks største detailkoncern tog i foråret første skridt med en import af grillpølser fra Prime Food syd for Gdansk. »Det har været en succes,« siger Torben Laursen.

Supergros, grossist for SuperBest, Spar og Rema 1000, har ligeledes testet Prime Food's produkter.

Alternativ til Tulip
Primefood er i øvrigt dansk-ejet. Hovedaktionæren i selskabet er Polen Invest, der har en række store danske svineproducenter som investorer. Polen Invest ejer også en af Polens største svinefarme, Poldanor, der leverer grisene til slagteriet.

»Vi venter helt klart at kunne blive et alternativ til Tulip. Vi satser på at blive faste leverandører til diverse detailkæder i Danmark,« siger eksportchef Einar Jeppesen fra Prime Food.

Træerne vokser dog ikke ind i himlen endnu, mener eksportchefen. Først i løbet af et seks til tolv måneder vil det polske slagteri være i stand til at give et billede at eksporten til Danmark, siger han.

Coop vil inden længe prøve at lancere andre forarbejdede kødprodukter ud over pølserne fra Prime Food.

»Mange har et billede af Polen, som var det Danmark i 40erne og 50erne. Jeg har haft mine indkøbere nede for at se Prime Foods slagteri, og de var meget tilfredse. Slagterimæssigt matcher Prime Food fuldt ud dansk standard,« siger Torben Laursen fra Coop.

De polske pølser er fuldt ud konkurrencedygtige med de billigste danske. Prime Foods produkter ligger således omkring fem kroner billigere for en 500 grams pakke i butikkerne, hvor de danske produkter ligger mellem 35 og 40 kr.

Smithfield i Aldi
Andre polske virksomheder er rykket ind i Danmark. Polens største slagterivirksomhed, Animex, der ejes af verdens største slagterikoncern Smithfield, sælger dåseprodukter. Bl.a. pølser til Aldis butikker.

»Der er en utrolig interesse fra danske mellemhandlere og forædlingsvirksomheder for at få mulighed for at sælge vores svine-, oksekød- og fjerkræprodukter. Jeg venter, at vi i større stil vil se eksport af forædlede kødprodukter fra centraleuropa til Danmark. Den gamle tankegang i Danmark om, at dansk er bedst, forsvinder i takt med, at unge bliver mere og mere integreret i et europæisk samfund. Der er både tyske og danske kødprodukter i Danmark. Selvfølgelig kommer der også polske produkter ind,« siger Morten Jensen, der er administrerende direktør i Animex.

Alle Animex' virksomheder er kvalitetsgodkendt i EU og USA. Morten Nielsen siger, at selskabet satser på at komme ind og tjene penge, primært på salg af pølser. Med indlemmelsen af de centraleuropæiske lande i EU den 1. maj i år er grænserne brudt ned.

Det gør det meget lettere for f.eks. polske og ungarnske slagterier og forædlingsvirksomheder at få varer ind i Danmark. Eksportørerne skal ikke længere kæmpe med at få importlicenser hos danske myndigheder.Læs også Familie&Forbrug

side 8