Pizza Hut dropper kontroversielt reklamestunt

Negativ omtale får restauranten til at afblæse konkurrence, der ellers skulle afsløre præsidentkandidaternes pizza-præferencer.

Komikeren Steven Colbert har været med til at få Pizza Hut på andre tanker. Her ses han sammen med sin kollega Jon Steward (th.) ved en tidligere happening i Washington DC. Fold sammen
Læs mere
Foto: WIN MCNAMEE
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Verden får måske alligevel aldrig at vide, om de amerikanske præsidentkandidater foretrækker salami eller peperoni på deres pizzaer.

Det var der ellers udsigt til, efter restaurantkæden Pizza Hut tidligere på måneden bekendtgjorde, at den ville præmiere den person, som ville driste sig til at stille Barack Obama og Mitt Romney spørgsmålet til tirsdagens TV-debat. Men det reklamestunt er ikke faldet i god jord, og derfor har Pizza Hut meddelt, at den aflyser konkurrencen, skriver Los Angeles Times.

Aflysningen kommer efter, at restaurantkæden har modtaget klager fra kunder og er blevet kritiseret i offentligheden. Kritikken kommer blandt andet fra den amerikanske komiker, TV-vært og samfundsrevser Steven Colbert, der i sit TV-show "The Colbert Report" på stationen Comedy Central koldt har konstateret:

"Hvad kunne være mere ærkeamerikansk end at bruge product placement under vores demokratiske proces."

Kritikken får nu Pizza Hut til at vende på en tallerken. Om det hele tiden har været planlagt, er uvist.

Hvis der har været enkelte, der skal ind og se aftenens live TV-debat på Hofstra-universitetet i New York, som havde sat næsen op efter at vinde Pizza Huts præmie på gratis pizza i 30 år, så må de i stedet satse på heldet.

Restaurantkæden siger nemlig, at den vil iværksætte en internetafstemning, hvor der blandt deltagerne bliver trukket lod om den gratis pizzapræmie.