Pioner eller pyramidekonge

Den kinesiske milliardær Li Jinyuan fik verden til at spærre øjnene op ved at invitere over 6.000 ansatte på firmatur til Frankrig. Generøs belønning eller stuntnummer? Hvor kommer Li Jinyuans penge fra?

Kinesiske Li Jinyuan på rundtur i Nice, som han har besøgt sammen med sine godt 6.400 blåklædte medarbejdere i forbindelse med en arbejdsgiverbetalt ferie i Frankrig. Foto: Valery Hache/AFP
Læs mere
Fold sammen

Af en firmatur at være, tog denne virkelig kegler.

Godt 6.400 ansatte, de fleste af dem kinesere, blev inviteret fire dage til Paris og Sydfrankrig. Det blev blandt andet til 4.760 værelser på fire- og femstjernede hoteller, i alt næsten 30.000 overnatninger, foruden ekstra indsatte særtog og hundredvis af busser til at fragte dem omkring.

Anslået pris: 33 millioner euro. Betalt af arbejdsgiveren Tiens Group.

Flink chef? Måske. Iscenesat? Helt sikkert.

Bag Tiens Group står den 57-årige kinesiske milliardær Li Jinyuan, og turens umiddelbare anledning var at markere tyveåret for, at han grundlagde virksomheden. Og markeret blev det, da de inviterede ansatte på gaden i Nice stillede sig op i blåt tøj og dannede, hvad der ifølge Guinness’ rekordbog er den længste menneskekæde nogensinde for at forme en sætning.

Denne lød, set fra luften: »Tiens’ dream is Nice on the Cote d’Azur«. Og billederne gik verden rundt.

På overfladen kunne det ligne fantastisk god reklame for både Tiens og Li Jinyuan. Han startede foretagendet i 1995 med fokus på kosttilskud, sundhedsudstyr og traditionelle kinesiske præparater, og de forhandles i dag i omkring 190 lande. Det har gjort ham til Kinas 24. rigeste, ifølge den seneste Hurun Report, og til et forbillede for kinesere, som drømmer om at slutte sig til landets nye generation af iværksættere og selvskabte milliardærer.

Der findes dog ikke de store detaljer om hverken Tiens’ eller Li Jinyuans finanser. Angiveligt omfatter Tiens Group også bioteknologi, nethandel, logistik, turisme, fast ejendom og uddannelse, med i alt omkring 12.000 ansatte og hovedsæde i havnebyen Tianjin.

Li Jinyuan betragtes desuden som en af Kinas største filantroper, der har givet millionbeløb til velgørenhed og drømmer om at etablere et eliteuniversitet, som kan måle sig med Harvard.

Pyramidesalg

Men under overfladen lurer ifølge kritikere mindre pæne ting. Tiens opererer med såkaldt direkte salg af produkter til brugerne, men ifølge kritikerne er det reelt et pyramide­firma, som udelukkende fungerer ved, at der konstant rekrutteres flere sælgere. Kun i toppen tjenes der penge, og de dygtigste sælgere belønnes med biler og udlandsrejser. I blandt andet Tibet og Pakistan har der været skriverier om, at Tiens lukrerer på at lokke fattige analfabeter med på, hvad der betegnes som bedrag, og der har været anklager om, at produkterne er enten virkningsløse eller direkte sundhedsfarlige.

Og Li Jinyuan selv opfører sig som »en religiøs leder«, mener Rupert Hoogewert, udgiver af Hurun Report, der blandt andet årligt udarbejder en opgørelse over Kinas rigeste. Li formår at fylde hele stadioner med kunder og forretningsforbindelser og ankom for et par år siden i helikopter til en sådan seance i Indonesien.

Tiens Groups officielle slogan er »sammen deler vi«. Selv siger Li, at hans karakter er formet af bedsteforældrenes godmodighed og hjælpsomhed og af en tidligt lært selvstændighed. Han blev født i en landsby nær Cangzhou i Hebei-provinsen og gik ud af skolen som 14-årig. Som 16-årig løj han sig ældre for at arbejde på et oliefelt. Her erfarede han fra arbejdsfæller, at der var prisforskelle på varer mellem Nord- og Sydkina, og begyndte snart at handle med tøj, kornprodukter og lokale specialiteter for at tjene på forskellen. Senere etablerede han trykkeri, kornmølle og foderfabrik, og sådan tjente han allerede i 1980erne sin første formue.

Ifølge den officielle historie gik det dog grueligt galt, da han først i 1990erne flyttede til Tianjin og forsøgte at etablere produktion af kalciumtilskud. Projektet slog fejl, og dybt forgældet og fortvivlet sprang han i en sø for at gøre ende på det hele. Men det iskolde vand fik ham på andre tanker, og han besluttede at begynde forfra.

Tiens Group blev født, men inden den store succes indfandt sig, måtte han sælge alle ejendele – selv sin elskede Mercedes-Benz – for at betale lån og løn til sine arbejdere. Da den tyske avis Die Zeit for nogle år siden besøgte Li Jinyuan – Tiens’ produkter sælges også i Tyskland – tog han imod på et kontor med marmorsøjler, akvarium og guld overalt. Og det stod ifølge avisens udsendte klart, at Li gerne vil ses som mere end en forretningsmand.

»Pilleforhandleren Li Jinyuan er en mand med højtflyvende fremtidsplaner.«