Phønix-tagpap sat til salg

Den nye koncernledelse i norske Rieber & Søn strammer sine kerneforretninger til og bebuder salg af bl.a. Danmarks største tagentreprenør, Phønix Tag i Vejen. Den norske ejer afviste for to et halv år siden et salg, da den vandt kapløbet om asfalt- og tagpapvirksomheden i Sønderjylland.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Midt i et veritabelt dansk stormvejr med anklager om ulovlige prisaftaler, karteldannelse og den nu opståede tvivl om produkternes brandmæssige egenskaber, har den norske ejer af Phønix i Vejen reelt sat koncernens tagpap-division til salg.

Den er Danmarks største entreprenør inden for tagdækning og landets altdominerende producent sammen med konkurrenten Icopal.

Tag-divisionen i Phønix udgør omkring halvdelen af koncernens samlede omsætning på godt en milliard kroner årligt. Den andel halvdel er produktion og udlægning af asfalt.

Olav Daviknes med titel af koncerndirektør i Rieber & Søn i Norge og adm. direktør i Phønix Contractors i Sønderjylland bekræfter, at tagpap-divisionen reelt er sat til salg og ikke længere betragtes som en kerneforretning i den norske industrikoncern.

Han understreger dog samtidig, at der ikke er konkrete planer om et salg. Det vil kun ske, hvis der viser sig en køber, som bedre kan udvikle forretningen.

Efter hvad Berlingske Tidende erfarer, har der været følere ude hos nordiske tagpap-virksomheder, Matakki og Trelleborg Tagpapfabrik i Sverige og Isola i Norge. Det ønsker Olav Daviknes ikke at kommentere.

Medarbejderne i Danmark blev orienteret om en ny forretningsplan i sidste uge.

Rieber & Søn er blevet to et halvt år ældre siden overtagelsen af Phønix, og vi har fået ny koncernchef. Derfor har vi sagt, at virksomheder uden for vores kerneforretninger nok over tiden vil blive solgt," siger Olav Daviknes.

Rieber & Søn fik ny koncernchef 1. juli i år, Ulf B. Jespersen. I den forbindelse udformede den børsnoterede norske koncern en ny plan for organisationen. Heraf fremgår det, at alle virksomheder, der falder uden for tre strategiske kerneforretninger - fødevarer, asfalt og etiketter - ikke er "core business" (kerneforretninger), og at de vil blive afhændet, når tid er.

Da Rieber & Søn overtog Phønix-koncernen i 1997 i konkurrence med bl.a. Superfos, Icopal og Marius Pedersen, understregede Olav Daviknes, at der ikke var planer om at skille sig af med tagdivisionen.

"Vi har jo heller ikke solgt tagdivisionen. Men findes der en god moder, som kan udvikle Phønix Tag bedre, end vi gør, er vi åbne for at tage den diskussion," siger Olav Daviknes.

Kilder i branchen siger til Berlingske Tidende, at Phønix Tag i år har taget betydelige ordrer hjem.

"Det pynter jo at have en stor ordrebeholdning. Det har Phønix fået ved at sælge entrepriser til ganske lave priser," siger en kilde i branchen.