Pfizer skal fjerne reklame i USA

De amerikanske sundhedsmyndigheder har trukket en Pfizer-reklame for potenspillen Viagra tilbage på grund af manglende oplysninger.

Det er ikke kun i Danmark, at medicinalgiganten Pfizer går over stregen for aggressiv markedsføring.

Verdens største medicinalselskab er af de amerikanske sundhedsmyndigheder blevet bedt om at trække en tv-reklame tilbage på grund af manglende oplysninger.

Sundhedsmyndighederne i USA, FDA, har en række indvendinger mod Pfizers reklamekampagne for potenspillen Viagra:

»Tv-reklamerne mislykkes med at underrette om medicinens indikation, mislykkes med at indholde oplysninger i relation til bivirkninger og modindikationer...« hedder det blandt andet.

Dermed giver Pfizer altså ikke de amerikanske forbrugere tilstrækkelige oplysninger om, hvornår man med fordel kan tage Viagra samt om eventuelle bivirkninger.

FDA anfører endvidere:

»Ydermere indeholder tv-reklamerne fremstillinger eller henstillinger om Viagra som et bedre, mere effektivt produkt eller mere anvendelig for en bredere kreds af patienter, end det er demonstreret gennem konkrete beviser eller konkrete kliniske eksperimenter.«

Modsat i Danmark kan medicinalselskaberne i USA godt reklamere direkte over for forbrugerne omkring potensmidler.

For mindre end en måned siden blev Pfizer i Danmark kendt skyldig i misvisende markedsføring over for de danske læger. En afgørelse fra medicinalsektorens egen klageinstans, Nævnet for Medicinsk Informationsmateriale, anklager Pfizer for at bruge data, der ikke er offentliggjort, i salgsarbejdet over for lægerne. Nævnet har på den baggrund givet Pfizer en bøde for hele sagen på 12.000 kroner.sdo@berlingske.dk

mcr@berlingske.dk