Peugeot 307 årets bil i Danmark

I den årlige konkurrence om at blive »Årets Bil i Danmark« vandt den franske familiebil Peugeot 307 foran en anden fransk nyhed, Renault Laguna. Hæderen kommer på et tidspunkt, hvor fransk bilindustri stormer frem i Danmark.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

KONGENSBRO

Et indbydende design, masser af plads i kabinen, gode køreegenskaber og det hele til en fornuftig pris var i går med til at give den franske familiebil Peugeot 307 den eftertragtede titel »Årets Bil i Danmark«.

Peugeoten, der koster fra 183.000 kr., vandt sikkert over en anden fransk nyhed, den noget større Renault Laguna.

Med årets kåring er det 22. gang, at danske bilskribenter samlet i Motorjournalisternes Klub Danmark udpeger en årgangs bedste og mest spændende bilnyhed. Den 22 mand store jury, heraf to fra Berlingske Tidende, skulle vælge blandt 14 modeller lige fra en Suzuki til 138.000 kr. til en Audi med en »fra-pris« på 300.000 kr.

I alt fem biler kom i finalen, og efter Peugeot 307 med 189 point og Renault Laguna med 132, indtog Fiat Stilo tredjepladsen med 86 point. Stilo er afløseren for Fiat Bravo og en direkte konkurrent til Peugeoten. På fjerdepladsen kom den store Citroën C5 med 74 point, mens den høje familiebil Matrix fra det sydkoreanske firma Hyundai blev nr. fem med 69 point.

Titlen tillægges stor betydning i den danske bilbranche, hvor bl.a. Skoda har haft betydelig nytte af sine to titler til at bringe det tjekkiske mærkes image ud af fortidens skygge. Peugeot har som Danmarks største bilmærke ikke samme behov, men glæden var alligevel meget stor hos Peugeot-importør K.W. Bruun A/S, da resultatet blev kendt efter tre dages test på og ved Jyllands-Ringen i Midtjylland.

Den franske dominans i toppen af »Årets Bil i Danmark 2002« - tre ud af de fem finalepladser - kommer på et tidspunkt, hvor danskerne køber franske biler som aldrig før. Mærkerne Peugeot, Citroën og Renault har i år overhalet alle de japanske mærker, og mere end hver fjerde nye bil stammer i dag fra Frankrig.

Alene Peugeot har en markedsandel på 15 pct., hvilket gør det til det suverænt største bilmærke.

Den franske succes tilskrives en kombination af spændende design, innovative løsninger, meget udstyr og forfinede dieselmotorer, samtidig med at prisen er relativ lav.

Også en tysk-britisk bil fik hæder af Motorjournalisternes Klub Danmark. Den genfødte Mini vandt foreningens ærespris for en vellykket nyfortolkning af det gamle »hundehus«. Den lille charmebil, der er udviklet og ejes af BMW, blev rost for en livsglad og kvalitetsbetonet blanding af retro og modernisme.

Minien havde derimod ikke en chance i den almindelige konkurrence, for den ikke særlig store bil koster fra ca. 240.000 kr.